لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

در آستانه تحریم‌های آمریکا، پنج هواپیمای ای‌تی‌آر به ایران می‌رسند


همزمان با آغاز اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خبر داد که پنج هواپیمای جدید شرکت ایتالیایی‌ـ‌فرانسوی ای‌تی‌آر (ATR) روز یک‌شنبه، ۱۴ مرداد، وارد ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این شرکت روز شنبه، ۱۳ مرداد، اعلام کرد که با تحویل این هواپیماها، تعداد هواپیماهای تحویل داده شده به ایران پس از برجام به ۱۳ فروند می‌رسد.

قرار بود شرکت ای‌تی‌آر ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد به ایران تحویل دهد. این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که سعی می کند تا پیش از بازگشت تحریم‌ها بخش زیادی از هواپیماهای توافق شده را به ایران‌ایر تحویل دهد.

با این حال مشخص نیست که شرکت ای‌تی‌آر هفت هواپیمای باقیمانده را چه زمانی به ایران تحویل خواهد داد.

نخستین دور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران روز شنبه، ۱۳ مرداد، اجرایی می‌شود و تا زمان بازگشت همه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ۱۳ آبان امسال، آمریکا مصمم است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

هواپیماهای تحویل شده به ایران‌ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند.

پس از امضای توافق اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی، تهران ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری سفارش داد که شامل صد فروند هواپیما از ایرباس، ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ای‌تی‌آر می‌شد. فروش همه این هواپیماها به مجوز صادره از سوی دولت آمریکا نیاز دارند.

در همین حال شرکت هواپیمایی بوئینگ روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد، اعلام کرد که این شرکت به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی قصد ندارد هواپیمایی به ایران تحویل دهد.

شرکت ایرباس نیز اعلام کرده است که در حال بررسی جرئيات تحریم‌های آمریکا است، اما احتمال کمی هست که بتواند با وجود این تحریم‌ها به ایران هواپیمایی تحویل دهد.

مقامات جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده بودند که با تحویل هواپیماهای جدید مشکل ناوگان فرسوده ایران حل شود.

به گفته فرزانه شرفبافی، مدیرعامل ایران‌ایر، میانگین سن ناوگان هوایی ایران ۲۴ سال است و «وضع صنعت هوایی عراق و افغانستان از ما بهتر است».

منابع: خبرگزاری های تسنیم، فارس، شبکه های مجازی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG