لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

فساد سیاسی در اتریش: وزیران حزب راست‌گرا از دولت کناره‌گیری می‌کنند


هاینتس کریستیان اشتراخ، معاون صدراعظم و رهبر حزب «آزادی اتریش» هفته گذشته به دنبال رسوایی از دولت کناره گیری کرد.
هاینتس کریستیان اشتراخ، معاون صدراعظم و رهبر حزب «آزادی اتریش» هفته گذشته به دنبال رسوایی از دولت کناره گیری کرد.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت گفت که در صدد برکناری هربرت کیکل، وزیر کشور و از اعضای حزب راست‌گرای «آزادی اتریش» است.

ولی ساعاتی بعد حزب راست‌گرای «آزادی اتریش» در واکنش اعلام کرد که تمامی اعضای این حزب از دولت ائتلافی کناره گیری می‌کنند.

به دنبال رسوایی و انتشار یک ویدئوی جنجالی رهبر حزب «آزادی اتریش» و معاون صدر اعظم اتریش، وی اواخر هفته گذشته استعفا کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سباستین کورتز قرار است که به رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد کند که هربرت کیکل، از دولت ائتلافی برکنار شود.

سباستین کورتز که در سال ۲۰۱۷ با کمک حزب راست‌گرا «آزادی اتریش» توانست دولت ائتلافی تشکیل دهد، اکنون می‌گوید، خواهان شفافیت در خصوص پرونده فساد رهبر حزب «آزادی اتریش» است .

صدر اعظم اتریش گفته است: «کاملا مطمئن هستم، آنچه که اکنون لازم است، شفافیت کامل و تحقیقاتی کاملابی طرفانه است.»

سباستین کورتز بر ضرورت ثبات در کشور تاکید کرد و گفت که حزب «آزادی اتریش» از دولت ائتلافی کنار می‌رود و تا برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر پست‌های خالی در دولت توسط مقام‌های اداری و تکنوکرات اداره خواهند شد.

رسوایی تازه در اتریش با انتشار ویدئو گفت‌وگوی هاینتس کریستیان اشتراخ، معاون صدراعظم و رهبر حزب «آزادی اتریش» با یک سرمایه دار روسی آغاز شد.

هاینتس کریستیان اشتراخه دو سال پیش در سفری به جزیره ایبیزا در اسپانیا به یک زن «سرمایه‌دار» روسی وعده داد با خرید سهام روزنامه اتریشی «کرونن تسایتونگ» و اخراج چند روزنامه‌نگار مشخص و تعیین سردبیری که از انتقاد از حزب «آزادی» دست بکشد، قراردادهای پرسود دولتی اتریش را به این فرد روسی بدهد.

وی تقاضای کمک مالی به حزب «آزادی» را نیز در آن دیدار مطرح کرد، در حالی که ظاهراً می‌دانست این کار غیرقانونی است و سخن از پول‌های «سیاه» است.

با این حال، سباستین کورتز گفته است، هربرت کیکل در زمانی که این ویدئو ضبط شده دبیرکل حزب «آزادی اتریش» بوده است به همین دلیل در برابر اقدامات مالی این حزب مسئول است.

سباستین کورتز در انتخابات سال ۲۰۱۷ از سیاست های ضد مهاجرتی حزب «آزادی اتریش» حمایت کرده بود.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG