لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۰

شاهین به‌جای رهام؛ با پلت‌فرم ۱۸ ساله و موتور ۳۰ ساله


شرکت سایپا چند سالی است درگیر ساخت خودرو جدید خود است. این خودرو  قبلا رهام نام داشت و حالا شاهین نامیده می‌شود.
شرکت سایپا چند سالی است درگیر ساخت خودرو جدید خود است. این خودرو  قبلا رهام نام داشت و حالا شاهین نامیده می‌شود.

شرکت سایپا اسم محصول خود را از رهام به شاهین تغییر داده است. این شرکت در این محصول از یک موتور با فناوری قدیمی استفاده کرده است.

شرکت هیوندایی هم النترا جدید را معرفی کرده که با پیشرانه هیبریدی زیر پنج لیتر در صد کیلومتر مصرف می‌کند.

شاهین با موتور قدیمی

شرکت سایپا چند سالی است درگیر ساخت خودرو جدید خود است. این خودرو قبلا رهام نام داشت و حالا شاهین نامیده می‌شود.

دلیل تغییر نام این خود تفاوت سلیقه مدیرعامل کنونی با مدیرعامل قبلی این شرکت است.

شاهین خودرویی است که بر اساس یکی از پلت فرم‌های قدیمی تویوتا یاریس که شرکت سایپا دانش فنی آن را از طریق شرکت‌های چینی بدست آورده توسعه یافته است. در حقیقت تکنولوژی این پلت فرم به ۱۸ سال قبل باز می‌گردد اما تکنولوژی موتور این خودرو به سه دهه قبل مربوط است.

شرکت سایپا البته ابتدا قصد داشت موتور شرکت برلیانس چین را روی خودرو نصب کند اما برلیانس ایران را به دلیل تحریم آمریکا ترک کرد. در ادامه این شرکت سعی کرد موتور ساخت شرکت ایران‌خودرو با نام ای اف هفت توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار را روی این محصول قرار دهد. اما ایران‌خودرو به دلیل نقش «استراتژیک» این موتور و نقطه قوتش نسبت به سایپا، حاضر به دادن این پیشرانه نشد.

این شرکت که با بحران میلیاردها تومان هزینه برای محصول جدید خود که بی موتور مانده، روبه‌رو بود موتور تیبا که توسعه یافته موتور قدیمی فورد از دهه هشتاد میلادی‌ست را با استفاده از توربوشارژ تقویت کرد و روی شاهین گذاشت.

قدرت این موتور ۱.۵ لیتری با توربو شارژ به ۱۰۸ اسب بخار رسیده است. این در حالی است که موتورهای یک لیتری در جهان هم اکنون چنین قدرتی تولید می‌کنند.

این موتور از تکنولوژی قدیمی دو سوپاپ برای هر سیلندر (هشت سوپاپ برای چهار سیلندر) استفاده می‌کند. در حالی که موتورهای روز در هر سیلندر برای مصرف بهینه و قدرت بیشتر از چهار سوپاپ (۱۶ سوپاپ برای چهار سیلندر) بهره می‌برند.

مجتبی احمدی‌راد، رییس اداره محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور به سایت بیت ران گفته است: «امکان شانزده سوپاپ کردن این موتور وجود دارد. قرار بر این بوده که این اتفاق بیفتد اما فشارهایی در شرکت وجود داشت که می‌بایست موتور زودتر تحویل داده شود از طرفی هم استاندارد اعلام کرد که باید زودتر تحویل داده شود و در نهایت تصمیم گرفته شد با همان سیستم هشت سوپاپ یک سری قطعات را به استاندارد برسانیم.»

هیوندایی النترا جدید

هیوندایی النترا از مهم‌ترین محصولات شرکت هیوندایی است که با چندین موتور قرار است تولید شود.

این خودرو که در بخش طراحی دچار تحول اساسی شده، چهره اسپرت‌تر و خشن‌تری پیدا کرده است.

در پیشرانه هیبریدی این خودرو کره‌ای از موتور بنزینی با ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور استفاده شده است. این موتور از یک گیربکس دو کلاچه بهره می‌برد که سرعت بالایی در تعویض دند ه دارد. این موتوربنزینی در ترکیب با یک موتور برقی می‌توانند مصرف زیر پنج لیتر در صد کیلومتر را برای این خودرو به همراه داشته باشد.

در این محصول هیوندایی از نسل جدید پلت فرم کلاس سی خود استفاده کرده که وزن کمتری نسبت به نسل‌های پیشین دارد.

پورشه تایکان رکورد زد

پورشه تایکان اولین محصول برقی شرکت پورشه آلمان است. این خودرو توانسته است رکورد جدیدی در پیست «تاپ گیر» بدست آورد.

پورشه تایکان توربو اس در پیست تاپ گیر توانست به زمان یک دقیقه و ۱۷ ثانیه برای پیمودن مسیر استاندارد این پیست دست پیدا کند.

این در حالی است که بوگاتی ویرون این مسیر را طی مدت یک دقیقه و ۱۸ ثانیه طی کرده است.

این خودرو تنها طی مدت سه ثانیه می‌تواند از حالت سکون به بیشترین سرعت خود دست پیدا کند. این اتومبیل ۷۵۰ اسب بخار قدرت و بیش از هزار نیوتن متر گشتاور دارد.

تایکان توربو اس
تایکان توربو اس

ب‌ام‌و خودرو هیدروژنی وارد بازار می‌کند

شرکت ب‌ام‌و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ خودرو پیل سوختی خود را وارد بازار کند. این خودرو روی پلت فرم ب‌ام‌و ایکس پنج ساخته می‌شود.

اتومبیل جدید ب‌ام‌و می‌تواند با یکبار سوخت گیری تا نزدیک ۶۰۰ کیلومتر را پیمایش داشته باشد.

خودروهای پیل سوختی در برابر خودروهای برقی که با باتری کار می‌کنند پیمایش بیشتر و زمان سوختگیری کمتری دارند و مانند خودروهای برقی که از باتری در آنها استفاده شده، کاملا پاک هستند.

در این خودروها هیدروژن فشرده شده در مخزن،در پیل سوختی با اکسیژن واکنش می‌دهند که حاصل آن آب و برق است.

برق تولید شده مورد استفاده موتور برقی برای حرکت خودرو قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG