لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

بمب‌افکن بی۵۲ به‌روز می‌شود


بی۵۲ ارتش آمریکا؛ فوریه ۲۰۱۷
بی۵۲ ارتش آمریکا؛ فوریه ۲۰۱۷

بمب افکن بی۵۲ همچنان از اصلی‌ترین بازوهای قدرت هوایی ایالات متحده است. این هواپیما که قدیمی‌ترین پرنده فعال نظامی آمریکا به‌شمار می‌رود قرار است با نصب موتورهای تازه نوسازی شود.

با بهینه سازی، بی-۵۲ تا سال ۲۰۵۰ میلادی همچنان کار می‌کند. یکی از بزرگترین به‌روزرسانی‌ها، نصب نسل جدید موتور روی این غول هوایی است.

بی ۵۲ از هشت موتور استفاده می‌کند و از سال ۱۹۶۰ تا کنون در حال خدمت در ارتش آمریکا است هم اکنون نزدیک ۶۰ فروند از این بمب افکن‌ها در خدمت هستند.

هم اکنون بی ۵۲ از هشت موتور پرت اند ویتی TF33-PW-103 استفاده می‌کند. این موتورهای پر قدرت به این هواپیما اجازه می‌دهد بدون نیاز به سوخت‌گیری ۱۴ هزار کیلومتر برد داشته باشد.

هم اکنون نزدیک ۶۰ فروند از این بمب افکن‌ها در خدمت هستند
هم اکنون نزدیک ۶۰ فروند از این بمب افکن‌ها در خدمت هستند

سه شرکت بزرگ سازنده موتور شامل پرت اند ویتی، رولزرویس و جنرال الکتریک در حال رقابت با یکدیگر برای توسعه موتورهای جدید این پرنده غول پیکر هستند.

موتورهای جدید قرار است مصرف بسیار کمتری داشته باشند هدف‌گذاری شده است مصرف سوخت تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

با موتورهای جدید قدرت پیمایش این هواپیما با یک‌بار سوختگیری چندین هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت. با این طرح این هواپیما می‌تواند تنها با یک‌بار سوختگیری هر نقطه‌ای را روی زمین مورد حمله قرار دهد.

سال‌های تاریک در انتظار هوانوردی

شرکت‌های هوایی به دلیل کرونا با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و بر اساس آخرین پیش بینی‌ها این مشکلات تا سه سال دیگر ادامه خواهد داشت.

سایت «simpleflying» بر اساس نظر کارشناسان حوزه هوایی گزارش داده است که ضربه کرونا و کاهش شدید سفرها آنقدر زیاد است، که شرکت‌های هوایی تا سال ۲۰۲۳ با اثرات آن روبه‌رو هستند.

در همین حال دولت فرانسه برای نجات ایرفرانس کمک هفت میلیارد یورویی به این خط هوایی می‌دهد.

شرکت هوایی سنگاپور هم به دنبال فروش بخشی از ناوگان خود برای تامین پول لازم برای ادامه حیاتش است. این شرکت در سال‌های اخیر همیشه با کیفیت‌ترین خدمات را ارائه داده و از برترین خطوط هوایی در رده‌بندی‌های مختلف است.

این شرکت قصد دارد ایرباس ۳۵۰ را که مصرف کمتری دارد جایگزین بوئینگ‌های پرمصرف خود کند.

شرکت رولزرویس که از اصلی‌ترین سازندگان موتور هواپیما در جهان است هم قصد تعدیل ۱۵ درصدی نیروهای خود را دارد.

احتمال داده می‌شود هشت هزار نفر در راستای این سیاست تعدیل شوند.

شرکت لوفت‌هانزا هم به دلیل کرونا با زیان شدیدی روبه‌رو شده است. این خط هوایی آلمانی از مهمترین و بهترین خطوط هوایی در اروپا است. این شرکت از ۷۶۰ فروند هواپیما خود و شرکت‌های زیر مجموعه اش، تنها ۶۰ فروند را عملیاتی نگاه داشته است.

احتمالا این شرکت هم مجبور به اخراج حدود ۱۰ هزار نفر خواهد شد.

در پی کرونا شرکت ایرباس هم با کاهش شدید درآمد خود روبه‌رو شده است. ایرباس تا پیش از بحران کرونا و با توجه به توقف خط تولید مهم‌ترین هواپیمای بویینگ (۷۳۷ مکس) با افزایش تقاضا روبه‌رو شده بود. اما حالا یکی پس از دیگری سفارش‌های خود را لغو شده می‌بیند. به همین دلیل سود عملیاتی این شرکت نزدیک ۵۰ درصد کاهش یافته است.

آویانکا، دومین شرکت هواپیمایی قدیمی جهان، اعلام ورشکستگی کرده است
آویانکا، دومین شرکت هواپیمایی قدیمی جهان، اعلام ورشکستگی کرده است

بدهی ۴۰۰ میلیاردی ایرلاین‌ها به مردم؟

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، ضمن تکذیب بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی ایرلاین‌ها به مردم که از سوی برخی تشکل‌ها اعلام شده بود، گفت: «پروازهای داخلی همچنان در وضعیت حداقلی سابق قرار دارد و تنها پروازهای ضروری و پشتیبانی انجام می‌شود. ایرلاین‌های داخلی باید بهای بلیت کنسل شده مردم در ایام شیوع ویروس کرونا و پس از دستور وزیر راه و شهرسازی را مسترد کنند.»

مقصود اسعدی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم به ایسنا گفت «تاکنون بیش از ۹۵ درصد بهای بلیت هواپیما که مردم در ایام شیوع ویروس کرونا مسترد کرده‌اند به آنها بازگردانده شده است.»

این سخنان در حالی است که حرمت الله رفیعی، دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، گفته بود که ایرلاین‌های داخلی به مردم بابت استرداد بلیت پروازهای کنسل‌شده در ایام شیوع ویروس کرونا ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند.

XS
SM
MD
LG