لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

آتش‌بس در قره‌باغ؛ جدایی‌طلبان ارمنی در توافق با باکو به خلع سلاح تن دادند


حملات جمهوری آذربایجان به مرکز قره‌باغ
حملات جمهوری آذربایجان به مرکز قره‌باغ

جدایی‌طلبان ارمنی منطقه قره‌باغ اعلام کردند که در چاچوب یک توافق آتش‌بس، سلاح خود را زمین گذاشته و درباره الحاق دوباره این منطقه مورد مناقشه به جمهوری آذربایجان، با باکو مذاکره می‌کنند.

ریاست قره‌باغ روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که توافقی در مورد خروج واحدها و نیروهای نظامی باقی‌مانده از نیروهای مسلح ارمنستان و انحلال و خلع سلاح کامل تشکیلات مسلح ارتش قره‌باغ به دست آمده است.

این بیانیه اضافه می‌کند که اولین گفت‌وگوها درباره «الحاق مجدد» این سرزمین به جمهوری آذربایجان در روز پنجشنبه در شهر یولاخ آذربایجان انجام خواهد شد.

کمی قبل از آن، خبرگزاری‌های روسیه اعلام کرده بودند که یک روز پس از آغاز حملات جمهوری آذربایجان به قره‌باغ، توافق آتش بس میان مقامات ارمنی قره‌باغ و باکو به دست آمد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز به دست آمدن توافق آتش‌بس و همچنین انجام مذاکرات در روز پنجشنبه را تأیید کرد.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در واکنش به این خبر اعلام کرد که ایروان در نگارش توافق آتش‌بس «مشارکت نداشته» است. او با این حال تأکید کرد که توقف جنگ «بسیار مهم» است.

خبرگزاری فرانسه نوشت که به دست آمدن توافق جدید با مقام‌های قره‌باغ، یک «پیروزی بزرگ» برای الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان است.

همزمان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که مناقشه قره‌باغ به یک «راه‌حل مسالمت‌آمیز» منجر شود.

پیشتر در حالی که حملات جدید جمهوری آذربایجان به قره‌باغ نگرانی‌های جهانی درباره احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار دیگر در این منطقه را به وجود آورده، واشینگتن و پاریس از باکو خواسته بودند به این حملات پایان دهد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه ۲۸ شهریور در بیانیه‌ای استفاده از زور توسط جمهوری آذربایجان در قره‌باغ را شدیداً محکوم کرد و از باکو خواست فوراً حملات خود به این منطقه را متوقف کند.

مکرون در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان همچنین خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات صلح برای حل بحران انسانی در این منطقه شد.

همزمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با الهام علی‌اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان و پاشینیان اوضاع منطقه را بررسی کرد.

او به پاشینیان گفت که ارمنستان از حمایت واشنگتن برخوردار است و از باکو خواست تا تنش‌ها را کاهش دهد.

آقای بلینکن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برای آذربایجان حیاتی است که در راستای تقویت راه‌حل مسالمت‌آمیز مناقشه، تنش‌ها را کاهش دهد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه گزارش داد که حملات جمهوری آذربایجان به قره‌باغ این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است درگیری تمام عیار دیگری با ارمنستان رخ دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه خواستار «پایان فوری نبرد» در قره‌باغ و فرانسه نیز خواستار برگزاری نشست «اضطراری» شورای امنیت شد تا حمله «غیرقانونی و غیرقابل توجیه» باکو در قره‌باغ بررسی شود.

دو منبع دیپلماتیک روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که این نشست ممکن است «در روزهای آینده» برگزار شود.

همچنین وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه خواستار توقف فوری خونریزی‌ها، پایان خصومت‌ها و توقف کشتار غیرنظامیان شد.

ایالات متحده، روسیه و فرانسه اعضای اصلی گروه موسوم به «مینسک» هستند.

این گروه پس از جنگ اول میان دو جمهوری تازه استقلال‌یافته ارمنستان و آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ تشکیل شد و هدف از آن پایان دادن به مناقشه دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ بود.

واکنش الهام‌ علی‌اف

همچنین در گزارشی درباره این تماس تلفنی، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که آقای علی‌اف برای پایان دادن به خصومت‌ها و سازماندهی نشستی با نمایندگان قره‌باغ «ابراز تمایل کرده است».

دفتر ریاست جمهوری آذربایجان نیز روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای نوشت که رئیس‌جمهور این کشور، در جریان تماس تلفنی با بلینکن گفت که حمله باکو به قره‌باغ در صورتی که جدایی‌طلبان این منطقه «اسلحه خود را زمین بگذارند» متوقف خواهد شد.

در این بیانیه آمده که علی‌اف به وزیر خارجه آمریکا وعده داده که «جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌ها هدف قرار نمیگیرند و فقط اهداف نظامی قانونی نابود می‌شوند.»

این در حالی است که جدایی‌طلبان قره‌باغ ادعا می‌کنند که چندین شهر در این منطقه، از جمله مرکز آن، هدف حملات قرار گرفته و باکو زیرساخت‌های غیرنظامی را نیز هدف قرار می‌دهد.

کودکان قره باغ به دلیل حملات جمهوری آذربایجان در یک پناهگاه می‌خوابند
کودکان قره باغ به دلیل حملات جمهوری آذربایجان در یک پناهگاه می‌خوابند

به گفته علی‌اف، نمایندگان ارامنه ساکن قره‌باغ «چندین بار» از سوی ریاست جمهوری آذربایجان برای «بحث درباره موضوع پیوستن مجدد» به جمهوری آذربایجان دعوت شدند «اما آنها نپذیرفتند».

ارتش جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه پس از کشته شدن چند «غیرنظامی و پلیس» در انفجار مین، با متهم کردن «خرابکاران ارمنی» به کارگذاری این مواد منفجره، عملیات نظامی علیه قره‌باغ را آغاز کرد.

به گفته جدایی‌طلبان قره‌باغ، درگیری‌ها طی شبانه‌روز گذشته حداقل ۲۷ کشته از جمله دو غیرنظامی و بیش از ۲۰۰ زخمی در این منطقه بر جای گذاشته و حدود ۷۰۰۰ ساکن از ۱۶ محله تخلیه شدند.

همزمان جمهوری آذربایجان از کشته شدن دو غیرنظامی در مناطق تحت کنترل خود خبر داد.

درگیری جدید در حالی است که کمتر از سه سال پیش، دومین جنگ قره‌باغ میان باکو و ایروان رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از شش هزار نفر شد و جمهوری آذربایجان مناطقی از قره‌باغ را به کنترل خود در آورد.

قره‌باغ کوهستانی با جمعیتی حدود ۱۲۰ هزار نفر، منطقه‌ای ارمنی‌نشین در آذربایجان است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به منطقه‌ای مناقشه‌برانگیز میان باکو و ایروان تبدیل شده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG