لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

کنترل رشد قیمت موادغذایی در سطح ۳ درصد


شاخص بهای گروه خوراکی و آشامیدنی در گزارش بانک مرکزی از تورم در شهریورماه، نسبت به مرداد، رشدی کمتر از دو درصد (۱.۶ درصد) داشت.

این میزان رشد اندک، نسبت به تغییرات شاخص کل تورم از شهریورماه تا مردادماه که رشدی ۱.۴ درصدی را شاهد بود، به میزان ۰.۲ درصد بیشتر بود.

اما شاخص بهای گروه خوراکی و آشامیدنی در این افزایش صدرنشین و رکورددار گروه‌های اصلی کالا و خدمات نبود و این عنوان به دیگر گروه‌ها ازجمله شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها و همچنین شاخص بهای گروه هتل و رستوران رسید که شاخص بهای این گروه‌ها از مردادماه امسال تا شهریورماه، رشدی کمتر از دو درصد را تجربه کردند.

مقایسه روند تغییرات شاخص بهای گروه خوراکی و آشامیدنی در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال، رشدی بیش از شش درصد (۶.۳ درصد) را تجربه کرد، مقایسه این میزان رشد شاخص بهای این گروه در مقایسه با رشد شاخص کل در این دوره زمانی که افزایشی بیش از ۱۴ درصد (۱۴.۴) بود، نشان از آن دارد که شاخص گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی، در این مقطع زمانی از متوسط رشد قیمت‌ها، کندتر افزایش‌یافته است.

روایت مرکز آمار ایران از نرخ تورم شهریورماه امسال در مورد گروه عمده خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مقایسه با این رقم در شهریورماه سال گذشته، رشد ۹ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش مرکز آمار ایران درصد تغییرات قیمت این گروه در سال منتهی به شهریورماه نسبت به دوره زمانی سال قبل از آن، با افزایش ۲۱ درصدی همراه بود.

اما بررسی ماهانه شاخص بهای گروه منتخب رادیو فردا از کالاهای خوراکی و آشامیدنی نیز نتایجی جالب‌توجه به دست می‌دهد.

متوسط قیمت ۱۰ قلم کالای خوراکی و آشامیدنی حاضر در این سبد، در شهریورماه امسال در مقایسه با مردادماه، کمی بیش از ۳ درصد (۳.۰۳ درصد) رشد کرد.

بیشترین افزایش قیمت در این دوره زمانی، برای برنج داخله درجه‌یک رقم خورد که ۲۹ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند.

سیب‌زمینی، در این دوره زمانی کاهشی بیش از ۱۲ درصد (۱۲.۰۸ درصد) را تجربه کرد.

جدول یک، بیانگر تغییرات قیمتی سبد منتخب رادیو فردا در دوره زمانی مردادماه امسال تا شهریورماه سال ۹۳ است.

مقایسه تغییرات قیمت این سبد منتخب ده کالایی، در دو مقطع شهریورماه امسال و ماه مشابه پارسال نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت این سبد در این دوره زمانی بیش از ۳ درصد (۳.۴۷ درصد) و اندکی کمتر از تغییرات قیمت این کالاها (۰.۴ درصد) از مرداد تا شهریور امسال رشد کرده‌اند.

در میان این ده قلم کالا که رادیو فردا ماهانه تغییرات قیمت آن‌ها را رصد می‌کند، بیشترین افزایش قیمت با رشد حدوداً ۳۰ درصدی (۲۹.۷ درصد) متعلق به برنج داخله درجه‌یک بوده است.

بیشترین کاهش قیمت در این میان نیز از آن گوجه‌فرنگی بود که در دوره زمانی شهریور پارسال تا شهریورماه سال ۹۳، کاهش قیمتی تقریباً ۲۱ درصدی (۲۰.۷ درصدی) را به ثبت رساند.

جدول شماره دو، بیانگر جزییات تغییرات قیمتی سبد کالای منتخب رادیو فردا از اقلام خوراکی و آشامیدنی در دو مقطع زمانی شهریورماه پارسال و شهریور امسال است.

با تغییر دوره بررسی تغییرات قیمتی این کالاهای منتخب به تابستان امسال و مقایسه آن با تابستان پارسال نیز نتایجی تقریباً مشابه به دست می‌آید.

متوسط قیمت این ده قلم کالای خوراکی و آشامیدنی از تابستان پارسال تا تابستان امسال، رشدی اندکی بیش از ۳ درصد (۳.۰۷ درصد) را تجربه کرد که نشان می‌دهد بازار این ۱۰ قلم کالا، سردتر از تابستان داغ امسال بوده است.

رکورددار رشد قیمتی در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه پارسال، پیاز بود که متوسط قیمت این محصول در این دو مقطع زمانی، رشدی بیش از ۲۳ درصد (۲۳.۴۳ درصد) را تجربه کرد.

بیشترین کاهش قیمتی در این دو مقطع زمانی، به گوجه‌فرنگی اختصاص یافت که در این دو فصل، قیمت این محصول تقریباً ۱۷ درصد (۱۶.۹ درصد) کاهش یافت.

جدول شماره سه، جزییات تغییرات قیمت سبد منتخب رادیو فردا در دو مقطع زمانی تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال ۹۲، اگرچه هزینه‌های مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین هزینه خانوارهای شهری ایران را تشکیل نمی‌دهد اما هزینه‌های این گروه در رده دوم پس از هزینه‌های مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها، سهمی بیش از ۲۶ درصد (۲۶.۳ درصد) از سبد هزینه خانوار را به خود اختصاص داده است.

ازاین‌رو مطالعه تغییرات شاخص بهای کالاهای این گروه، همچنان می‌تواند در دخل‌وخرج خانوارهای ایرانی، بخشی مهم و تأثیرگذار به شمار آید.

پ‌ن: قیمت‌ها در جداول به تومان است. منابع قیمت‌ها، گزارش های بانک‌مرکزی است.

XS
SM
MD
LG