لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

برزین: خاتمی بار رفع حصر را بر دوش رهبر گذاشت


سعید برزین معتقد است درخواست خاتمی برای رفع حصر انتظار بخش مهمی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را برآورده می‌کند.
سعید برزین معتقد است درخواست خاتمی برای رفع حصر انتظار بخش مهمی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را برآورده می‌کند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، روز یکشنبه از رهبر جمهوری اسلامی ایران خواست که «دستور مسئله رفع حصر»‌ رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را صادر کند.

محمد خاتمی همچنین از دولت حسن روحانی برای فراهم کردن زمینه دادن قول پایان حضور مأموران امنیتی در محل حصر مهدی کروبی تقدیر کرد. همزمان غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه گزارش‌ها در این باره را «دروغ محض» خواند.

رادیو فردا در آغاز گفت‌وگویی با سعید برزین جامعه‌شناس و تحلیلگر سیاسی در لندن پرسیده است آیا درخواست علنی محمد خاتمی از آیت‌الله خامنه‌ای برای رفع حصر حاکی از یک توافق بر سر این مسئله است یا نه؟

لینک مستقیم

سعید برزین: بعید می‌دانم که توافقی صورت گرفته باشد. با شواهدی که در ​دست است، بعید است گه پشت پرده صحبتی شده باشد، توافقی صورت گرفته باشد یا بخواهد معامله‌ای صورت بگیرد.

با در نظر گرفتن صحبت‌هایی که آقای اژه‌ای کرده است به نظر می‌رسد مشکل همچنان هست و توافقی پشت پرده صورت نگرفته است.

قبلا در همته گذشته آقای خاتمی از حسن روحانی رئیس جمهوری درخواست کرده بود که وضعیت را برای رفع حصر مهدی کروبی جور کند. حالا درخواست امروز یکشنبه آقای خاتمی از رهبر جمهوری اسلامی ایران برای رفع حصر آقای کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد -- هر سه چهره شاخصی که در بازداشت خانگی هستند – نشان از چه دارد؟

آقای خاتمی در واقع بار مسئولیت را به درستی روی دوش آقای خامنه ای قرار می دهد. یعنی که مقام مسئول و مقام تصمیم‌گیرنده در این قضیه، ظاهراً آن طور که شواهد نشان می‌دهد، آقای خامنه‌ای است و اگر درخواستی هست نهایتاً باید با آقای خامنه‌ای مطرح شود و از ایشان خواست.
سعید برزین

ببینید صحبت آقای خاتمی در واقع بار مسئولیت را به درستی روی دوش آقای خامنه‌ای قرار می دهد. یعنی که مقام مسئول و مقام تصمیم‌گیرنده در این قضیه، ظاهرا آن طور که شواهد نشان می دهد، آقای خامنه‌ای است و اگر درخواستی هست نهایتا باید با آقای خامنه‌ای مطرح شود و از ایشان خواست.

این درخواست عمومی [آقای خاتمی] طبیعتاً یک مقدار فشار را از روی [دوش] روحانی کم می‌کند و در عین حال خامنه‌ای را در یک نوع مخمصه بیشتر قرار می‌دهد، که اگر قبول کند (که بعید به نظر می‌رسد قبول کند) می‌گویند نوعی سازش کرده است و اگر هم قبول نکند، مشخص می‌شود که به هر حال نهایتاً مسئول قضیه آقای خامنه‌ای است و ایشان هستند که تصمیم می‌گیرند.

شما می‌گویید بعید است رفع حصر انجام بگیرد. اگر این طور است چرا آقای خاتمی رئیس‌جمهور سابق که بنا بر گزارش‌ها خود ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج است، لازم دیده است درخواست رفع حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد را این بار با رهبر جمهوری اسلامی ایران درمیان بگذارد؟

ببینید من احساس می کنم که خاتمی ضروری دیده است که تأکید کند بر مواضع اصلاح‌طلبان که این حصر برای ما موضوعی جدی است و ما به دنبال برداشتن و حل و فصل آن هستیم. تأکید مجدد بر مواضعی است که اصلاح‌طلبان گرفته‌اند درباره ضرورت رفع حصر.

این اقدام [آقای خاتمی] به معنایی انتظار بخش مهمی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را برآورده می‌کند. یعنی این پایگاه اجتماعی توقع دارد که هر چند یکبار این مسئله مطرح شود، رهبران این مسئله را پیش بکشند و بر ضرورت رفع حصر تأکید کنند. اصلاح‌طلبان همیشه دنبال این خواست بوده‌اند و هیچگاه آن را فراموش نکرده‌اند و هر چند یکبار آن را پیش کشیده‌اند که ما در پیگیری این اهداف کوتاهی نخواهیم کرد.

به نظر می‌رسد آقای خاتمی ضروری دیده بعد از تحولات اخیری که در مورد آقای کروبی رخ داد، بار دیگر این مسئله را رسماً مطرح کند و به پایگاه اجتماعی خودش تأکید کند که ما همچنان دنبال رفع حصر هستیم و این از اهداف مهم سیاسی ماست که به طور رسمی مطرح است.

XS
SM
MD
LG