لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۳

دریادار فدوی: اطلاعات زیادی از وسائل ملوانان دستگیر‌شده استخراج کرده‌ایم


فرمانده نیروی دریایی سپاه روز دوشنبه در صحن علنی مجلس از جزییات بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج‌فارس، سخن گفت
فرمانده نیروی دریایی سپاه روز دوشنبه در صحن علنی مجلس از جزییات بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج‌فارس، سخن گفت

دریادار پاسدار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: «اطلاعات بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و موبایل‌های سربازان آمریکایی دستگیرشده استخراج کرده‌ایم.»

فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه همراه با چهار تن از فرماندهان نیروی دریایی سپاه که چندی پیش با متوقف کردن یک شناور آمریکایی، ملوانان آن را برای ساعاتی بازداشت کردند، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

کارشناسان حقوق دریایی و قوانین بین‌المللی در آمریکا می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران با دستگیری و بازداشت ۱۰ تن از ملوانان نیروی دریایی آمریکا، قوانین و مقررات بین‌المللی را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، علی فدوی در این جلسه با اشاره به اظهارنظر مقام‌های آمریکایی که از پخش فیلم دست روی سر گذاشتن و تسلیم نیروهای آمریکایی ناراحت شده‌اند، تأکید کرد که اگر آمریکایی‌ها بخواهند به گفته او «خباثت» کنند، چندین ساعت فیلم از صحنه‌های بازداشت ملوانان آمریکایی وجود دارد که نمایش این فیلم‌ها «موجبات خجالت‌زدگی و تحقیر بیشتر آنها» خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا، در آخرین ساعات روز ۲۲ دی‌ماه، خبر داد که ایران دو قایق آمریکایی را همراه با ملوانان آنها در اختیار دارد ولی مقام‌های ایالات‌متحده این اطمینان را از تهران گرفته‌اند که ملوانان همراه با قایق‌هایشان فوراً و به‌سلامت رها خواهند شد.

ملوانان بازداشت‌شده یک روز بعد بر اساس اعلام سپاه پاسداران آزاد شدند، و سپاه پاسداران ایران و وزارت دفاع آمریکا، هر دو بر غیرعمدی بودن این رویداد تأکید کردند.

پیش‌ازاین اشکال در دستگاه ناوبری این قایق‌ها، عامل ورود آنها به آب‌های سرزمینی ایران اعلام شد، اما فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صحن علنی مجلس، توضیح داد درحالی‌که شناورهای آمریکایی قصد داشتند از جزیره فارسی به سمت جزیره عربی بروند، به دلیل خراب شدن موتور این شناورها، جریان آب آنها را چند صد متر وارد آب‌های ایران می‌کند.

این فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در توضیح وضعیت جغرافیایی منطقه دستگیری ملوانان آمریکایی، گفت: «بین جزیره فارسی و جزیره عربی، آب‌های سرزمینی نصف می‌شود و پنج مایل متعلق به ایران و پنج مایل متعلق به جزیره عربی است.»

کارشناسان حقوقی به نیوی تایمز گفته‌اند که بر اساس حقوق دریایی سازمان ملل متحد که ایران نیز کنوانسیون مربوط به آن را امضا کرده است، شناورهای جنگی از مصونیت مطلق برخوردارند و تا زمانی که دست به عملیات جنگی نزده‌اند، می‌توانند به طور مرتب و با سرعت از قلمرو آب‌های کشور دیگر عبور کنند.

علی فدوی روز دوشنبه، دستگیری سربازان آمریکایی را «وظیفه نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که به گفته او «سال‌های طولانی این وظیفه را انجام داده‌ایم.»

به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «این دستگیری چهارمین دستگیری نظامیان آمریکایی و انگلیسی در آب‌های ایران محسوب می‌شود.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چندی پیش با به حضور پذیرفتن عوامل و نیروهای بازداشت کننده ملوانان آمریکایی در خلیج‌فارس، این اقدام را شجاعانه و ستایش برانگیز خواند و از آن تمجید کرد.

همچنین رهبر جمهوری اسلامی ایران، به فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار فرمانده دیگر که در بازداشت دو شناور آمریکایی مشارکت داشتند، مدال و نشان فتح، اعطا کرد.

بازداشت ملوانان آمریکایی و پخش فیلم دستگیری آنان از رسانه‌ها، به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کشیده شد و نامزدهای جمهوری‌خواه به سیاست باراک اوباما، انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG