لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۸

ایران مرز هوایی با اقلیم کردستان عراق را بست


ایران ضمن بستن مرز هوایی به روی اقلیم کردستان عراق،‌ رزمایشی را در مناطق مرزی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی برگزار کرد.
ایران ضمن بستن مرز هوایی به روی اقلیم کردستان عراق،‌ رزمایشی را در مناطق مرزی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی برگزار کرد.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز یکشنبه دوم مهر از بستن مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان عراق به درخواست دولت مرکزی عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد: «به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای ایران از مبدا اقلیم کردستان متوقف شده است».

کیوان خسروی گفت که شورای عالی امنیت ملی ایران صبح روز یکشنبه به منظور بررسی درخواست دولت مرکزی عراق، جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار کرد.

وی اشاره کرد که با توجه به «موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه ایران» و «اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم»، مرز هوایی ایران با اقلیم کردستان کردستان عراق بسته شد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به آنچه «تصمیم‌های عجولانه برخی مسئولان اقلیم کردستان»‌نامید، گفت که این موضوع «ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق ،امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد».

پیش از این، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و تعدادی از مقام‌های ایرانی با اظهار نظر در مورد همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان تاکید کرده بودند که خواستار یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق هستند.

در همین ارتباط، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، هفته گذشته اعلام کرده بود که تهران به طور قطع دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

وی مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفاً به‌دلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرده و افزوده بود: « توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود».

به نوشته خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود توافق‌های نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق گفت :«جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود».

برگزاری رزمایش در مناطق مرزی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و یک روز قبل از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دست به انجام رزمایشی در شمال غرب ایران زد.

حبیب شهسواری، سخنگوی رزمایش امنیتی موسوم به «محرم» گفت:‌ رزمایش امنیتی محرم با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهداء در ارتفاعات اشنویه در حال انجام است.

به گفته وی، در این مرحله از رزمایش، آتش سنگین ادوات توپخانه، تک سنگین نیروهای تکاور با پشتیبانی تانک های تی ۷۲ انجام شد.

در این ارتباط، برخی گزارش های غیر رسمی حاکی از گلوله باران برخی از روستاهاى مرزى اقليم كردستان عراق از سوی توپخانه ایران است. تاکنون مقام های جمهوری اسلامی ایران در مورد این گزارش ها اظهار نظر نکرده اند.

حمله ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق

از سوی دیگر ترکیه که پیش از این نیز مخالفت خود را با همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ابراز داشته است، روز شنبه اول مهر یک رشته حملات هوایی علیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ کا کا) در شمال عراق صورت داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه رسمی ارتش ترکیه، جنگنده‌های این کشور مواضع تسلیحاتی، غارها و مخفیگاه‌های «پ کا کا»‌را نابود کرده است.

پیشتر مجلس ترکیه روز شنبه طرح اجازه به دولت این کشور برای انجام عملیات نظامی در سوریه و عراق را برای مدت یک سال دیگر تصویب کرده بود.

XS
SM
MD
LG