لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۵

قاسم شعله‌سعدی: مجلس نباید برای بازدید از زندان‌ها کوتاه بیاید


در خیزشهای سراسری دیماه ایران دهها کشته و هزاران بازداشتی گزارش شدند
در خیزشهای سراسری دیماه ایران دهها کشته و هزاران بازداشتی گزارش شدند

در پی اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران، کشته شدن شماری و بازداشت صدها تن، فراکسیون جناح اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی موسوم به «امید»، خواهان بازدید از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها شده است.

چگونگی کشته شدن یا مرگ قربانیان و همچنین سرنوشت بسیاری از بازداشتی‌ها همچنان محل اختلاف، پرسش‌انگیز یا مبهم گزارش می‌شود.

«قاسم شعله سعدی» نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی که همچنین از وکلای دادگستری ایران و نیز از کوشندگان حقوق بشر به‌شمار می‌رود در گفت‌وگو با رادیو فردا با استناد به قانون اساسی، بازدید نمایندگان مجلس از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها را در حیطۀ وظایف قانونی آنها می‌داند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:30 0:00
لینک مستقیم

وی درباره اینکه به فرض محقق شدن بازدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بازداشتگاه‌ها و زندانها آیا می‌توان انتظار روشن شدن حقایق را داشت؟ این پرسش را بحثی دیگر می‌خواند و تصریح می‌کند اگر قوۀ قضائیه مستقلی وجود می‌داشت وضع چنین نبود و چنانچه می‌توانست اعتماد مردم را جلب کند اینک خود در مظان اتهام قرار نمی‌گرفت.

الان که قوه قضائیه در معرض و مظان اتهامات قرار گرفته و مجلس و بویژه خود کمیسیون اصل ۹۰ هم بطور مشخص میتواند رسیدگی بکند قوۀ قضائیه موظف است که پاسخ بدهد و مسلما برای پاسخ دادن باید لوازم آنرا فراهم کند.
«قاسم شعله سعدی» نماینده پیشین مجلس

قاسم شعله سعدی خاطر نشان می‌کند در زمانی که نماینده مجلس بود از چند زندان بازدید و حتی در بازدید از زندان شیراز برای زندانیان سخنرانی کرده بود؛ گرچه شرایط کنونی را بسیار متفاوت و سخت‌تر می‌داند.

وی اظهار می‌دارد اکنون که قوه قضائیه در معرض و مظان اتهامات قرار گرفته و مجلس و به‌ویژه خود کمیسیون اصل ۹۰ هم به‌طور مشخص می‌تواند به وضعیت رسیدگی بکند قوۀ قضائیه موظف است که پاسخ بدهد و مسلما برای پاسخ دادن باید لوازم آن‌را نیز فراهم کند.

این نماینده پیشین مجلس تأکید می‌کند که مجلس حق حضور و تحقیق در زندان‌ها را دارد و اگر بر انجام وظیفۀ قانونی خود اصرار داشته باشد نباید از درخواست برای بازدید از زندان‌ها کوتاه بیاید.

قاسم شعله سعدی می‌گوید با توجه به تظاهرات اخیر ایران و شعارها به ضرر اصلاح‌طلبان، که به تعبیر وی عبور از این جریان رقم خورد، اینک مجلس در معرض اتقادات جدّی است. آقای شعله سعدی می‌افزاید مجلس برای پاسخگویی به انتقادات باید بر خواست خود برای بازدید از زندان‌ها اصرار بورزد تا بلکه بتواند در خصوص چگونگی مرگ بازداشتی‌ها تحقیق کند.

شمار قربانیان خیزش‌های دیماه ایران دستکم ۲۷ تن برآورد شده است که تقریبا همگی جوان بوده‌اند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG