لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۶

اعتراض کانون صنفی معلمان استان تهران به ادامه بازداشت معترضان


به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، در جریان تجمع‌ها و تظاهرات، ۲۵ تن کشته شده‌اند
به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، در جریان تجمع‌ها و تظاهرات، ۲۵ تن کشته شده‌اند

کانون صنفی معلمان استان تهران در اطلاعیه ای به ادامه بازداشت معترضان در روزهای اخیر اعتراض کرد و خواستار آزادی آنان شد. در همین حال، به گفته کانون نویسندگان ایران، ۴۷۶ تن از نویسندگان و هنرمندان با انتشار بیانیه ای، خواستار آزادی محمد بم، شاعر جنوبی، شدند.

به گزارش کانال تلگرامی «حقوق معلم و کارگر» نزدیک به کانون صنفی معلمان تهران، در اطلاعیه این تشکل گفته شد:‌ «در حالی‌که بیش از ۲۰ روز از حوادث اعتراضی ماه جاری می گذرد، همچنان تعداد زیادی از دانشجویان، فعالان مدنی و کارگری، تعداد محدودی از دانش آموزان و معلمان و بازنشستگان به صورت بازداشت موقت در حبس» هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا آوایی، وزیر دادگستری، روز چهارشنبه ۲۷ دی، در مورد بازداشت‌شدگانی که هنوز آزاد نشده اند، گفته بود که «تلقی مسئولان امنیتی بر این است که شاید تعداد افراد بازداشتی به زیر صد نفر برسد».

پیش از این گزارش‌هایی در مورد ادامه بازداشت احسان محمدی، سینا درویش، مهدی توپچی و شمار نامشخصی از فعالان صنفی و دانشجویی بازداشتی منتشر شده است.

در این میان،‌ برخی گزارش‌ها حاکی از بی خبری از وضعیت آقایان محمدی،‌ درویش و توپچی است. ضمن آنکه گزارش‌های دیگری نیز حاکیست که دلیل تاخیر در آزادی مهدی توپچی و سینا درویش، قرارهای وثیقه سنگینی است که مقام‌های قضایی تعیین کرده‌اند.

کانون صنفی معلمان تهران در اطلاعیه خود نوشت که «تجربیات گذشته نشان می‌دهد زندان و حبس و سرکوب منتقدان و معترضان، نه تنها کمکی به رفع بحران‌های موجود در جامعه نمی کند، بلکه برعکس، به تشدید عوامل تنش‌زا منجر می‌شود».

این تشکل صنفی در پایان با تاکید بر «حق مشروع ملت ایران در جهت برپایی تجمعات اعتراضی به شکلی مدنی»‌ خواستار آزادی همه بازداشت‌شدگان اعتراضات روزهای اخیر، به‌ویژه دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و فعالان مدنی و کارگری شد.

در این میان، سندیکای نقاشان استان البرز در بیانیه‌ای با اشاره به تظاهرات و تجمع‌های «توده‌های جان به لب آمده از فقر، بیکاری، گرسنگی، گرانی، تورم، اختلاس و دزدی» در ۱۰۰ شهر ایران در روزهای اخیر و «قتل و بازداشت نوجوانان و جوانان»‌ خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شد.

در همین حال، کانون نویسندگان ایران روز پنجشنبه ۲۸ دی، خبر داد که ۴۷۶ تن از نویسندگان و هنرمندان با انتشار بیانیه ای، خواستار آزادی محمد بم، شاعر جنوبی، شدند.

امضاکنندگان این بیانیه از اینکه «در سال‌های اخیر، شاعران و نویسندگان با محدودیت‌ها و برخوردهای مضاعفی روبرو بوده‌اند که حتی به احکامی نظیر زندان و شلاق انجامیده است»، اظهار تاسف کردند.

در بخشی از بیانیه با ابراز امیدواری نسبت به آزادی آقای بم و تغییر نگاه به شاعران و نویسندگان در آینده نزدیک، و اینکه «شاهد روزهایی باشیم که جواب کلمه، کلمه باشد نه حذف و زنجیر و زندان»‌ آمده است:‌ «ما امضاکنندگان این نامه که همگی از اهالی فرهنگ و هنر هستیم، با خواست اکید مبنی بر آزادی محمد بم، تاکید می‌کنیم که روند برخورد با هنرمندان و هنر باید به طور کامل متوقف شود و به جای سیستم تهدید و برخورد، به تشویق و حمایت هنرمندان بپردازند».
محمد بم، شاعر ساکن شهر آبادان، روز ۱۲ دی، در پی شرکت در تظاهرات اعتراضی بازداشت شد.

در این حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد بیرانوندی، نماینده مجلس از خرم‌آباد، روز چهارشنبه ۲۷ دی، در سخنانی در نشست علنی مجلس، با اعلام اینکه «پاسخ اعتراضات، سرکوب و تهدید نیست»، گفت: «آشنا کردن دانش‌آموزان و دانشجویان با زندان، شیوه دلسوزان نیست».

وی با اشاره به این موضوع که «باید بپذیریم که اعتراض حق مردم است و حساب معترضین با اغتشاشگران جدا است»‌ افزود: «به جای تشکیل کمیته‌های امنیتی در مناطق بحرانی، کمیته‌های اقتصادی و کارآفرین تشکیل دهیم. اگر برای جوانان کار ایجاد نکنیم و آرمان‌های آنان را پاسخ نگوییم، در دیگران انگیزه پیکار ایجاد خواهد کرد».

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، در جریان تجمع‌ها و تظاهرات، ۲۵ تن کشته شده‌اند. محمود صادقی، ‌نماینده مجلس از تهران، هم گفته است که ۳۷۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

برخورد با معترضان در تجمع‌ها و تظاهرات، انتقاد سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است.

تلگرام، خبرگزاری ایسنا و فیس بوک/ب.ک
XS
SM
MD
LG