لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

موگه‌رینی: مسکو در ارتباط با اوکراین علائمی مثبت فرستاده است


فدریکا موگه رینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگه رینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگه‌رینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که مسکو برای حل مشکل اوکراین تاحدی روی خوش نشان داده و «علائمی مثبت» فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم موگه‌رینی که به مناسبت آغاز ریاست دوره‌ای شش ماهه لتونی بر اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه، ۱۹ دی، به ریگا، پایتخت این کشور، رفته بود افزود که با این حال «آن چه مهم است ارزیابی رهبری اوکراین از این نشانه‌هاست» و اتحادیه اروپا باید با اعتماد به رهبری اوکراین، به آنها برای بهره‌جویی از این نشانه‌ها برای حل مشکل کمک کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال تاکید کرد که تحریم های این اتحادیه و آمریکا علیه روسیه تنها با اجرای کامل توافق‌نامه «مینسک» لغو می‌شود.

دولت اوکراین و شورشیان طرفدار روسیه در سپتامبر امسال با امضای این توافق‌نامه در شهر مینسک، پایتخت بلاروس، با برقراری آتش‌بس در مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین موافقت کردند.

فدریگا موگه‌رینی در عین اشاره به رفتار مسکو در ارتباط با اوکراین به خبرنگاران گفت که اما «مسکو رویه و نگرشی متفاوت» به موضوع‌های دیگر مانند مذاکره اتمی با ایران و بحران سوریه دارد.

خانم موگه‌رینی درباره تشکیل جلسه‌ای از سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان تا اواخر ماه ژانویه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، هم گفت که منتظر سفر «ادگار رنکه ویچ»، وزیر خارجه لتونی و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا، به مسکو، طی یکی دو روز آینده برای گفت‌وگو با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، می‌مانند تا بعدا در مورد قطعی شدن این جلسه تصمیم بگیرند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنج‌شنبه با تاکید بر لزوم اجرای کامل توافق‌نامه مینسک گفته بود که مسئله تحریم های برقرار شده در ارتباط با انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه، موضوعی متفاوت است و تا بازگرداندن این منطقه به اوکراین پابرجا می ماند.

XS
SM
MD
LG