لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

ایران به نفر دوم سفارت بحرین برای ترک تهران ۷۲ ساعت مهلت داد


ایران نفر دوم سفارت بحرین در تهران را «عنصرنامطلوب» معرفی کرد و به او ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک ایران را ترک کند. این تصمیم، یک روز بعد از اخراج کاردار ایران از «منامه» و فراخواندن سفیر بحرین از تهران گرفته شد.

وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۱۰ مهر در بیانیه ای، نفر دوم سفارت بحرین را بسام دلهان الدوسری، معاون این سفارتخانه معرفی کرده است.

وزارت کشور بحرین روز چهارشنبه هشتم مهر بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم در این کشور متهم کرد و از کشف یک کارگاه بزرگ ساخت بمب در روستایی در جنوب منامه و دستگیری عده‌ای مظنون «مرتبط با نیروی قدس» سپاه پاسداران خبر داد.

دولت بحرین یک روز بعد از آن،محمد رضا بابایی، کاردار ایران در منامه را «عنصرنامطلوب» خواند و به او ۷۲ ساعت مهلت داد تا این کشور را ترک کند و همزمان، سفیر خود را از تهران فراخواند.

شکایت رسمی بحرین از ایران به سازمان ملل متحد

در همین حال، خبرگزاری دولتی بحرین روز جمعه گزارش داد که منامه از تهران به اتهام دخالت در امور داخلی‌اش به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی بحرین (بنا)، شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه وزیر امور خارجه این کشور، روز جمعه در دیدار با‌ن کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، رسما شکایتی علیه ایران تسلیم او کرد.

در این شکایت، ایران به «نقض آشکار و مستمر قوانین بین‌الملل از راه دخالت غیر قابل قبول در امور داخلی پادشاهی بحرین و عدم پایبندی به موازین حسن همجواری و احترام متقابل» متهم شده است.

در این دیدار وزیر امور خارجه بحرین، ایران را متهم کرد که «در تلاش برای بسط سیطره خود بر کشورهای همسایه از راه دخالت در امور داخلی آن‌ها، استفاده از گروه‌های تندرو، پناه دادن به تروریست‌های فراری از عدالت، ایجاد پایگاه‌هایی برای آموزش گروه‌های تروریستی و قاچاق اسلحه و مواد منفجره، راه شدت بخشیدن به تنش را برگزیده است».

شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه ادامه داد که اقدام‌های ایران «جان شهروندان، ساکنان بحرین و نیروهای امنیتی را در معرض خطر قرار داد. اقدام‌های جنایتکارانه‌ای که در نتیجه سیاست‌های ایران روی داده تاکنون ۱۶ کشته از نیروهای امنیتی و سه هزار زخمی برجای گذاشته است».

او با اشاره به تصمیم اخیر منامه برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «از این رو بحرین راهی جز تصمیم برای فراخواندن سفیر خود در جمهوری اسلامی ایران و شناسایی کاردار ایران در منامه به عنوان شخصیتی غیر مطلوب نیافت تا از این راه بتواند امنیت کشور و شهروندان را بیشتر تامین کرده و از منافع خود حمایت کند».

وزیر امور خارجه بحرین در عین حال تاکید کرد که منامه در پی بازگرداندن روابط به وضعیت طبیعی است، «اما ابتدا ایران باید گام‌های مثبت ملموسی بردارد، به سیاست‌ها و دخالت‌های خود در امور داخلی بحرین پایان دهد و به قواعد حسن همجواری و احترام متقابل پایبند شود».

بحرین بیشتر هم کاردار ایران را در اعتراض به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران احضار کرده بود.

این برای چندمین بار است که بحرین به «مداخله» جمهوری اسلامی در امور داخلی خود، اعتراض کرده و اکنون نیز می‌گوید که از ایران به سازمان ملل شکایت کرده است.

سوم مرداد گذشته نیز، وزارت کشور بحرین اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور، عملیات قاچاق مواد منفجره بسیار خطرناک، اسلحه اتوماتیک و مقادیری مهمات را کشف و پنج مظنون را در این رابطه دستگیر کرده‌اند. وزارت کشور بحرین تعدادی از این افراد را آموزش دیده و مجهز شده از سوی سپاه پاسداران معرفی کرده بود.

اما ایران با رد این اتهام، آن را «خبرسازی» از سوی دولت بحرین دانسته بود.

بحرین چند سال پیش شاهد موجی از اعتراض‌ها از سوی اکثریت شیعه‌مذهب این کشور بود که خواستار اصلاحات سیاسی بودند.

دولت بحرین، ایران را به تحریک شیعیان و همچنین حمایت از اقدامات تروریستی در این کشور متهم می‌کند، اتهامی که همواره از سوی تهران رد شده است.

XS
SM
MD
LG