لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

وزارت خارجه ایران: داوطلب عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل نبودیم


همزمان با انتقاد روسیه از عدم تمدید عضویتش در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که خبر نامزدی ایران برای عضویت در این شورا نادرست است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز جمعه هفتم آبان به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه نوشت که به رغم برخی اخبار منتشر شده در برخی وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، جمهوری اسلامی ایران نامزد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نبوده و عدم رأی آوردن ایران صحت ندارد.

جمهوری اسلامی ایران، ‌پیشتر در سال ۱۳۸۹ برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست داده بود اما چندی بعد درخواست خود را پس گرفت.

شورای حقوق بشر سازمان ملل که نظارت و بررسی موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان را برعهده دارد، از ۴۷ کشور تشکیل شده که به طور ادواری انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا، بریتانیا، مجارستان، کرواسی، مصر، رواندا، تونس، عراق، چین، عربستان سعودی، ژاپن، آفریقای جنوبی، برزیل و کوبا برای عضویت در این دوره از شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده‌اند.

عضویت ۱۵ کشور دیگر عضو شورای حقوق بشر نیز تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به پایان می‌رسد و زمان پایان عضویت ۱۸ کشور دیگر نیز آخر سال ۲۰۱۸ میلادی است.

رأی‌گیری برای انتخاب اعضای شورای حقوق بشر روز جمعه هفتم آبان ماه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو برگزار شد و روسیه با اختلاف دو رأی نتوانست عضویت خود را در این شورا حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، روسیه با انتقاد از این موضوع، خود را «قربانی بازی‌های سیاسی» دانسته است.

پیشتر، شماری از نهادها و مدافعان حقوق بشر از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته بودند که عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان را به دلیل دخالت نظامی در جنگ داخلی سوریه و دست‌داشتن در کشتار غیرنظامیان این کشور به حالت تعلیق درآورند.

عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر تیرماه گذشته، عربستان سعودی را نیز به کشتار غیرنظامیان در یمن و سرکوب‌های داخلی متهم کرده و از اعضای سازمان ملل خواسته بودند که عضویت عربستان را در شورای حقوق بشر لغو کنند.

با این حال عربستان سعودی در این دوره نیز موفق شد با کسب آرای لازم، کرسی خود را در این شورا حفظ کند.

به گزارش شبکه خبری «سی.ان.ان.» هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان سازمان ملل متحد در ژنو، روز جمعه گفت: «انتخاب مجدد عربستان سعودی، چین و کوبا بر اعتبار سازمان ملل متحد سایه افکنده است».

این دومین بار است که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، از شورای حقوق بشر خارج می‌شود. پیش از روسیه، آمریکا نیز در سال ۲۰۰۱ میلادی کرسی خود را در این شورا از دست داده بود.

زید رعدالحسین کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۳ شهریور در مراسم افتتاحیه سی‌وسومین نشست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو، در کنار ایران از سوریه، ونزوئلا، بلاروس، کره‌شمالی و اریتره به عنوان کشورهایی نام برد که از هرگونه همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل خودداری می‌کنند.

او با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت گزارش‌های دریافتی همچنان نشان‌دهنده «مشکلات بنیادی» در روند قضایی در ایران است.

همزمان، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر «عدم همکاری» جمهوری اسلامی با این نهاد را «نادرست و ادعاهای غیرواقعی» خواند و ادعا کرد که بارها از کمیسر سابق و فعلی برای سفر به ایران رسماً دعوت کرده، اما جوابی نگرفته است.

XS
SM
MD
LG