لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

موافقت شورای امنیت کشور با برگزاری مسابقه فوتبال «با روح عاشورایی»


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۱۷ مهرماه، ضمن تأکید بر لزوم «حفظ حرمت ایام عزاداری» در ماه محرم، از ورود شورای عالی امنیت کشور به موضوع بازی فوتبال ایران و کره جنوبی و موافقت آن با برگزاری مسابقه در روز تاسوعا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بروجردی با بیان این که زمان‌بندی برگزاری این مسابقه در اختیار ایران نبوده و در صورت عدم برگزاری، طبق مقررات فیفا، ایران از دو بازی بعدی نیز محروم خواهد بود، گفت: «بر این اساس و با جمع‌بندی صورت‌گرفته در شورای امنیت کشور، قرار شده این بازی با روح عاشورایی و با ایجاد نمادهای حسینی در ورزشگاه برگزار شود».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین حال از «ورزش‌دوستان» خواست که موضوع «حفظ حرمت ایام عزای حسینی» را مد نظر قرار دهند.

موضوع برگزاری مسابقه فوتبال میان ایران و کره جنوبی که با روز تاسوعا در ایران همزمان شده است، طی روزهای اخیر حاشیه‌ها و جنجال‌هایی را به دنبال داشته و با مخالفت شدید برخی چهره‌های سیاسی در ایران مواجه شده است.

از جمله ۵۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی روز پنجم مهرماه، در تذکری کتبی به وزیر ورزش و جوانان، خواستار تغییر زمان مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی شدند.

محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز عدم برگزاری مسابقه و متحمل شدن هزینه آن را بهتر از «حرمت‌شکنی در روز تاسوعا» دانسته است.

گروهی از نیروهای موسوم به «حزب‌الله» نیز روز جمعه، ۱۶ مهرماه، در اعتراض به برگزاری بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در روز تاسوعا، در میدان فلسطین تهران تجمع کردند.

همزمان، محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه تهران در این‌ باره گفت: «اگر قرار است شب عاشورا مسابقه فوتبال برگزار شود، فضای ورزشگاه باید صد در صد عاشورایی و کربلایی باشد.»

وی از مقام‌های فدراسیون فوتبال خواست که ورزشگاه آزادی را «سیاه‌پوش» کنند و تماشاگران نیز به جای کف زدن فریاد «یا حسین» سر دهند.

پیشتر مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز روز ۱۲ مهرماه تأکید کرده بود که با وجود منع فیفا، ایران در چارچوب «شعائر مذهبی» کار خود را انجام می‌دهد و پای جریمه‌های فیفا نیز خواهد ایستاد.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران همچنین گفته بود: «اگر مجبور شویم در تاریخ اعلام شده به میدان برویم حتماً در ورزشگاه آزادی مراسم عزاداری با حضور صد هزار هوادار برگزار خواهیم کرد. اتفاقی که پیش از این نیز در ورزشگاه آزادی رخ داده و ما مراسم عزاداری خیلی خوبی برگزار کرده‌ایم.»

با این حال، فدراسیون فوتبال ایران حدود دو هفته پیش در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا تلاش کرد که تاریخ برگزاری مسابقه فوتبال میان ایران و کره جنوبی را از روز سه‌شنبه ۲۰ مهر به دوشنبه ۱۹ مهر تغییر دهد، اما فیفا و فدراسیون فوتبال کره جنوبی با تغییر تاریخ این بازی مخالفت کردند.

روزهای ۲۰ و ۲۱ مهرماه جاری در ایران، مصادف با ایام عزاداری «تاسوعا و عاشورا» در ماه محرم است و طبق دستورهای اجرایی، کلیه مسابقات ورزشی در ایران در این دو روز تعطیل‌اند.

XS
SM
MD
LG