لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

نرگس محمدی: انفرادی «شکنجه سفید» و مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر است


نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر
نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر

نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای سرگشاده، استفاده از سلول انفرادی در زندان‌های ایران را «شکنجه سفید» نامیده و از جامعه جهانی خواسته است که در مذاکرات خود با مقام‌های ایران، این موضوع را به عنوان یکی از اولویت‌های حقوق بشری در نظر بگیرند.

نرگس محمدی، در این نامه که وب‌سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی آن را چهارشنبه سوم شهریورماه منتشر کرده، استفاده از سلول انفرادی را «غیرانسانی» و یکی از «بی‌رحمانه‌ترین شکنجه‌های روحی و روانی» دانسته که به گفته او، مقام‌های ایران از آن علیه متهمان سیاسی و عقیدتی استفاده می‌کنند.

به گفته نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، طی ۳۷ سال گذشته، هزاران فعال مدنی و سیاسی به سلول‌های انفرادی فرستاده شده‌اند، در حالی که نگهداری این متهمان در سلول انفرادی «هیچ‌گونه توجیه امنیتی- قضایی ندارد».

وی در ادامه گفته است که این متهمان، در زمان نگهداری در سلول انفرادی، بدون دسترسی به وکیل مدافع تحت بازجویی قرار می‌گیرند و مدت نگهداری آنان در سلول انفرادی، می‌تواند به تشخیص مقام‌های امنیتی تداوم یابد.

نرگس محمدی که خود نیز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ مجدداً بازداشت و زندانی شده است، استفاده از سلول انفرادی را «شکنجه سفید» توصیف کرده که به گفته او، در ایران به «امری معمول» تبدیل شده است.

وی در نامه خود نوشته است: اعترافات «بی‌اساس و کذب» متهم که در شرایط سلول انفرادی، علیه متهم گرفته می‌شود، به اسناد و مدارک ظاهراً قضایی و حقوق در صدور کیفرخواست و احکام قضایی توسط قضات تبدیل شده و این در حالی است که بسیاری از متهمان پس از خارج‌شدن از شرایط سلول انفرادی، اظهارات خود را «تحت فشارهای روحی و روانی و خلاف واقع» خوانده‌اند.

نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، با بیان اینکه افراد محبوس در سلول انفرادی، از داشتن هوای کافی، نور، تحرک، تغذیه کافی، امکانات پزشکی و دارویی، کتاب، روزنامه، رادیو، تلویزیون، تماس با خانواده، دسترسی آزاد به حمام و دستشویی، تماس با افراد دیگر، محروم است، می‌گوید اینجاست که «شکنجه سفید و شستشوی مغز» متهم به بار می‌نشیند.

وی تأکید کرده است که استفاده از سلول انفرادی «به جهت شکنجه بودن آن» با اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی ایران مغایرت دارد.

نرگس محمدی، هدف خود از نوشتن این نامه را جلب توجه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به برخی موارد «نقض» حقوق بشر در ایران و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از آن عنوان کرده است.

وی تأکید کرده است در شرایطی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، در حال گفت‌وگو با سازمان ملل و اتحادیه اروپا هستند، امکان افزایش سطح گفت‌وگوها به موضوع حقوق بشر نیز وجود دارد.

طی سال‌های اخیر، بسیاری از مدافعان حقوق بشر، نسبت به شرایط زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران و نگهداری آنان در سلول انفرادی اعتراض کرده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران نیز، در گزارش‌های خود بارها از نگهداری متهمان سیاسی و عقیدتی در سلول انفرادی و عدم دسترسی آنان به وکیل مدافع انتقاد کرده است.

احمد شهید، طی پنج سالی که از آغاز مأموریتش در این سمت می‌گذرد، بارها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به او اجازه سفر به ایران را بدهند تا بتواند از نزدیک وضعیت زندان‌ها را بررسی کند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی، تاکنون به احمد شهید اجازه سفر به ایران را نداده‌اند و طی سال‌های گذشته همواره، گزارش‌های‌ او را «دروغ، مغرضانه و با اهداف سیاسی» توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG