لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

زلزله در دومین فروشگاه اینترنتی ایران


انبار توزیع فروشگاه اینترنتی بامیلو
انبار توزیع فروشگاه اینترنتی بامیلو

بامیلو که دومین فروشگاه اینترنتی ایران پس از دیجی‌کالا است با توجه به بحران اقتصادی ایران در حال تعدیل شدید نیرو، کوچک شدن و واگذاری به فروشگاه هایپر استار است.

رسانه‌های فناوری در ایران خبر از یک زلزله بزرگ در دومین فروشگاه بزرگ اینترنتی ایران می‌دهند. بامیلو یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های ایرانی بود که به دلیل رونق دوران پس از برجام به شدت گسترده شد؛ اما حالا با بحران‌های اقتصادی در ایران پس از خروج آمریکا از برجام، به شدت در حال کوچک شدن و تعدیل نیرو است.

زومیت گزارش داده است: «احتمالاً ۱۰ درصد از نیروهای بامیلو به گروه اسنپ منتقل می‌شوند و بقیه‌ نیروهای این فروشگاه بزرگ اینترنتی، اخراج خواهند شد. درباره‌ دامنه‌ اینترنتی بامیلو و وضعیت وب‌سایت آن نیز گفته شد که دامنه به آدرس رسمی شرکت هایپراستار منتقل خواهد شد».

روزنامه دنیای اقتصاد هم گزارش داده است: «مدیران این شرکت روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از ادامه کار این استارتآپ در حوزه محدودتر و با نیروی کمتری خبر دادند. در این بیانیه آمده است که با توجه به تغییرات بازار ایران، رویکرد خود را هم تغییر خواهد داد و این تغییرات مستلزم کوچک‌تر شدن و حذف برخی قسمت‌هاست که تقاضای کمتری دارند. بامیلو قصد دارد روی بخش‌های کلیدی‌تری در بازار خرده‌فروشی متمرکز شود. همچنین تیم بامیلو برای تداوم فعالیت پایدار در بازار ایران، ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای خود است و از اسفندماه ۱۳۹۷ با تیم کوچک‌تری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

دیجی‌کالا که بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران محسوب می‌شود، چندی پیش بسیاری از نیروهای خود را اخراج کرد.
دیجی‌کالا که بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران محسوب می‌شود، چندی پیش بسیاری از نیروهای خود را اخراج کرد.

گروه اینترنتی ایران (IIG) یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ فضای استارت‌آپی بود که در ابتدای دهه‌ ۹۰ در بازار ایران، وارد حوزه خرید فروش اینترنتی شد. اولین پروژ‌ه‌ جدی این گروه، وبسایت بامیلو بود که در حوزه‌ تجارت الکترونیک و متمرکز بر خرده‌فروشی آنلاین فعالیتش را شروع کرد. در زمان ورود بامیلو به حوزه فروش اینترنتی با تقلید از سایت‌هایی مانند آمازون تنها رقیب جدی دیجی‌کالا بود.

دیجی‌کالا هم چندی پیش بسیاری از نیروهای خود را اخراج کرد. این شرکت که بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران محسوب می‌شود در یک سال اخیر وضعیت مناسبی نداشته است.

براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا فاوا، استارت‌آپ‌ها در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۲، تا ۳۲ برابر رشد کرده‌ بودند. در این مدت بسیاری از استارت‌آپ‌هایی مانند دیجی کالا، آپارات، بازار و اسنپ به شرکت‌های بسیار بزرگی با گردش مالی و کارکنان زیاد تبدیل شده‌اند. اما مشکلات اخیر اقتصادی سبب شده است این شرکت‌ها با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شوند و بسیاری از آن‌ها تعدیل نیروی گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشته است مشکلات استارت‌آپ‌ها در ایران با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های جدید آمریکا در حال افزایش است. این روزنامه نوشته است «برخی از استارت‌آپ‌های شناخته‌شده، با تغییر مدل کسب و کارشان سعی دارند از این بحران اقتصادی گذر کنند، با این حال، خیلی از آنها به خاطر چالش‌هایی مانند تأمین سرمایه با شرایط سختی روبه‌رو شده‌اند».

سایت دیجیاتو درباره بحران در دومین فروشگاه اینترنتی ایران آورده است: «این شرکت قصد دارد برای حفظ تأثیرگذاری خود در فضای تجارت الکترونیکی ایران و ارائه خدمات به کاربران، روی بخش‌های کلیدی‌تری در بازار خرده‌فروشی ایران متمرکز شود».

بامیلو زیرمجموعه گروه اینترنت ایران است که محصول اصلی این گروه، خانواده اسنپ نام دارد.

برخی از کارشناسان معتقد هستند پس از برجام و با به بوجود آمدن شرایط جدید درایران و ایجاد فرصت‌های تازه بسیاری از استارت‌آپ‌ها شروع به ولخرجی کردند و سازمان خود را بیش از اندازه توسعه دادند حتی برخی از این شرکت‌ها مانند دیجی‌کالا اقدام به استخدام نیروهای خارجی کردند که هزینه زیادی را به آنها تحمیل می‌کرد. اما حالا با بحرانی شدن شرایط اقتصادی ایران این شرکت‌ها که بدون حساب کتاب بزرگ شده‌اند در حال ورشکستگی هستند.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس، در گفت‌وگو با ایسنا به سرمایه‌گذاران این حوزه هشدار داده بود که با توجه به ریسک بالای استارت‌آپ‌ها آگاهانه و با چشم باز در سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها تصمیم‌گیری کنند.

بهزاد سلطانی رئیس پیشین صندوق نوآوری و شکوفایی گفته است: «استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی کپی‌کار هستند. در صورتی که استارت‌آپ‌ها باید از خود ایده داشته باشند. ایده‌ای که آنها را تنها به منابع مالی وابسته نکند».

XS
SM
MD
LG