لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

همزمان با تداوم اعتراضات در بلاروس، لوکاشنکو به نیروهای امنیتی مدال داد 


تصویری از معترضان در بلاروس
تصویری از معترضان در بلاروس

همزمان با تداوم اعتراضات در بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور به فرماندهان نیروهای امنیتی که اعتراضات روز اخیر مردم این کشور را سرکوب کرده‌اند، مدال داد.

به گزارش رویتر، دولت بلاروس علاوه بر اعطای مدال به نیروهای امنیتی، به مدیران برخی کارخانه‌های مهم دولتی دستور داده است که با کارگرانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند، برخورد کند.

اعتراضات اخیر در دوران 26 ساله زمامداری آقای لوکاشنکو بی سابقه است و او را تحت فشار شدیدی قرار داده است.

تظاهرات از روز دوشنبه گذشته و با اعتراض به نتایج رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس اعلام کرد که آقای لوکاشنکو حدود ۸۰ درصد آراء و نامزد اصلی مخالف دولت حدود ۹ درصد آراء را به دست آورده‌اند. مخالفان می‌گویند دولت در این رای گیری تقلب کرده است.

در جریان سرکوب اعتراضات حداقل دو نفر کشته و چند هزار نفر بازداشت شده‌اند. اکثر بازداشت شدگان می‌گویند توسط ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته، در سلولهای پر ازدحام نگهداری می‌شدند و حتی غذای کافی به آنها داده نمی‌شد.

سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان دولت که اکنون در لیتوانی به سر می‌برد، مدعی است که او در انتخابات به پیروزی رسیده است.

خانم تسیخانوسکایا که پس از بازداشت چند نامزد مخالف و شناخته شده، از جمله همسرش، به نامزد اصلی مخالفان بدل شد، از بلاروس گریخت.

او که «شورای هماهنگی برای انتقال قدرت» را تشکیل داده، در روزهای اخیر از طریق چند پیام ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از هوادارانش خواسته است به مبارزه ادامه دهند.

خانم تسیخانوسکایا روز سه‌شنبه در یک پیام ویدئویی جدید گفت: « رفتارهای غیرعادلانه و انزجارآمیز دولت نشان می دهد که این نظام پوسیده چگونه کار می‌کند و فقط یک نفر همه چیز را کنترل می‌کند. یک نفر طی ۲۶ سال گذشته کشور را با ترس کنترل کرده، یک نفر حق انتخاب مردم بلاروس را ربوده است.»

در این میان، نحوه واکنش روسیه بسیار مهم است. بلاروس از نظر سیاسی و اقتصادی مناسبات بسیار خوبی با مسکو دارد، ولی ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو همواره روابط شخصی چندان خوبی نداشته‌اند.

به گزارش رویترز، مقامات اروپایی در اظهارنظرهای خصوصی می‌گویند وضعیت بلاروس با شرایط اوکراین در سال ۲۰۱۴ که منجر به دخالت نظامی روسیه شد، تفاوت دارد.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، یکی از تفاوت‌های مهم این است که اپوزیسیون بلاروس لزوما در پی کاهش مناسبات با روسیه نیست و فعلا تنها هدف آن برکناری لوکاشنکو است.

رهبران آلمان و فرانسه روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین تلفنی گفت‌وگو کردند. کاخ کرملین گفت رهبر روسیه به آنها در مورد دخالت قدرت‌های خارجی در بلاروس هشدار داده است.

اتحادیه اروپا از یک سو خود را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت بلاروس آماده می‌کند و از سوی دیگر به دنبال یافتن راه‌هایی برای حل صلح‌آمیز بحران بلاروس است.

وزیر خارجه سوئد در گفت‌وگوی تلفنی با همتای بلاروس خود پیشنهاد داد که به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا از مینسک دیدار کند.

این سازمان که علاوه بر کشورهای غربی، جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی را نیز در بر می‌گیرد، معمولا در بحران‌های این منطقه نقش میانجی را ایفا می کند.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا نیز روز دوشنبه ۲۷ مرداد با اشاره به اعتراضات در بلاروس و سرکوب معترضان، وضعیت این کشور را «وحشتناک» خواند و هشدار داد که واشینگتن از نزدیک نظاره‌گر حوادث این کشور است.

XS
SM
MD
LG