لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

نخست‌وزیر اسرائیل «اسناد محرمانه مسروقه» از فعالیت اتمی ایران را منتشر کرد


نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل

نفتالی بنت روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران که اسرائیل را به «انتشار دروغ‌های زیاد» متهم کرده بود، اسناد محرمانه مربوط به فعالیت اتمی ایران را در گوگل درایو منتشر کرد.

نفتالی بنت در یک پیام توئیتری متقابلا جمهوری اسلامی ایران را به «دروغ گفتن» به جهانیان متهم کرده است و اسنادی را به زبان فارسی نشان می‌دهد که به گفته او محتوای آن نشان‌دهنده «نقشه فریبکاری اتمی ایران» است و برگه‌های آن مهر وزارت اطلاعات ایران را بر خود دارد.

او ساعاتی بعد در یک پیام توییتری دیگر لینک تمام اسناد «محرمانه مسروقه» را به طور عمومی منتشر کرد. این اسناد هم‌اکنون در گوگل‌درایو در دسترس همگان است.

توییت حاوی لینک گوگل‌درایو:

روزنامه وال‌استریت جورنال روز چهارم خرداد در گزارشی از دستیابی مقام‌های جمهوری اسلامی به اسناد محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و استفاده از محتوای آنها برای مخفی کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود خبر داد.

درباره این موضوع، فرید زکریا، مجری برنامه‌ای در شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز پنجم خرداد در مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوئیس از حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، سوال کرد.

فرید زکریا در مورد گزارش وال‌استریت جورنال گفت که بنا بر این گزارش ایران به اسناد آژانس انرژی اتمی دست یافته «و از آنها برای دروغگویی سیستماتیک و عمدی به بازرسان تسلیحاتی برای پنهان کردن برنامه هسته‌ای خود استفاده کرده است».

وزیر خارجه ایران در پاسخ این پرسش تنها گفت که «متأسفانه صهیونیست‌ها دروغ‌های زیادی را منتشر می‌کنند.»

نفتالی بنت، نخست‌ وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ضمن نشان دادن این بخش از مصاحبه گزارشگر سی‌ان‌ان با حسین عبداللهیان، در پیامی ویدئویی گفت: «ایران پس از دزدیدن اسناد طبقه‌بندی شده از آژانس اتمی سازمان ملل متحد از این اطلاعات استفاده کرد تا بفهمد که آژانس اتمی به دنبال یافتن چه اطلاعاتی است. ایران سپس یک داستان پوششی درست کرد و شواهد را مخفی کرد تا از بازرسی هسته‌ای آژانس فرار کند.»

او با نشان دادن برگه‌هایی گفت: «ما چند سال پیش طرح فریبکاری ایران را به‌دست آوردیم و این طرح همین جا است، در دست من، به زبان فارسی، شامل صدها صفحه و با مهر وزارت اطلاعات ایران.»

نفتالی بنت افزود: «حتی برخی از یادداشت‌های دست‌نویس مقامات ارشد ایرانی نیز روی این اسناد هست، از جمله یادداشت وزیر دفاع وقت، [محسن] فخری‌زاده، که نوشته است: دیر یا زود آژانس انرژی اتمی مراجعه می‌کنند. از ما پرسش خواهند کرد و ما باید یک داستان پوششی جامع برای آنها داشته باشیم.»

آقای بنت در پیام ویدئویی خود به‌اشتباه از محسن فخری‌زاده به عنوان وزیر دفاع یاد می‌کند. اما اسناد منتشرشده حاوی یادداشتی با دست‌خط فخری‌زاده خطاب به جانشین وزیر دفاع وقت ایران و با موضوعی است که نخست وزیر اسرائیل شرح می‌دهد.

اسناد محرمانه‌ای که در روز سه‌شنبه منتشر شد متعلق به سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ است، یعنی دوره‌ای که علی شمخانی، دبیر کنونی شورای عالی امنیت ملی ایران، در دولت محمد خاتمی وزارت دفاع را بر عهده داشت.

نخست‌ وزیر اسرائیل در پایان پیام خود می‌افزاید: «ایران به جهان دروغ گفته و اکنون هم دوباره به دنیا دروغ می‌گوید و جهان باید کاری کند که ایران قسر در نرود.»

دفتر نخست وزیری اسرائیل در گوگل‌درایو هشت فولدر منتشر کرده است، از جمله حاوی عکسی از اتاق انفجار در سایت پارچین، اسنادی درباره سایت لویزان، و همین طور فولدری حاوی اسناد وزارت دفاع و قوه قضاییه ایران مربوط به شرکت کیمیا معدن.

بر اساس اطلاعاتی که در اسناد فارسی وجود دارد، در سوابق ثبت شرکت‌ها، این شرکت به نام «کیمیا معدن» در دسامبر ۲۰۰۱ منحل شده است. با این حال، در مدرک دیگری دیده می‌شود که مقامات ایرانی دستور گرفته بودند که تاریخ انحلال این شرکت را به ماه مه ۲۰۰۳ [از سال ۱۳۸۰ به ۸۲] تغییر دهند.

به گفته مقامات اطلاعاتی در خاورمیانه، تغییر این تاریخ به ایران امکان می‌داد که در گزارش خود به آژانس بگوید شرکت «کیمیا معدن» تا سال ۲۰۰۳ در همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه معدن اورانیوم فعال بوده است و این‌ گونه جلوه دهد که این معدن غیرنظامی بوده و هیچ ارتباطی با فعالیت‌های نظامی اتمی نداشته است.

گزارش روزنامه وال‌ استریت جورنال در شرایطی منتشر شده است که مذاکرات میان ایران و غرب بر سر احیای توافق برجام، متوقف شده و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در یک موضع‌گیری تازه به صراحت گفته است که احتمال توافق اتمی با جمهوری اسلامی در بهترین حالت «ضعیف» است و واشینگتن آماده تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.

جمهوری اسلامی همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و بر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای به عنوان «حق مسلم» خود تاکید کرده است.

منابع: توییتر، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG