لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

پیشتازی نامزد راست افراطی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برزیل


ژایر بولسونارو، نامزد ۶۳ ساله راست تندرو
ژایر بولسونارو، نامزد ۶۳ ساله راست تندرو

انتخابات ریاست جمهوری برزیل پس از آنکه هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند اکثریت قاطع آرا را کسب کنند، به دور دوم کشیده شد.

رقابت اصلی در دور اول این انتخابات بین ژایر بولسونارو، نامزد ۶۳ ساله راست افراطی و فرناندو حداد، نامزد حزب کارگر و شهردار پیشین سائو پائولو بود که به گزارش شبکه خبری الجزیره، هیچکدام موفق به کسب ۵۰ درصد آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات نشدند.

حداد، معاون لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری اسبق برزیل بود که اعضای حزب راست افراطی تندترین اظهارات را علیه او به زبان آورده‌اند.

آقای داسیلوا به جرم فساد مالی به ۱۲ سال زندان محکوم شده و فساد و رسوایی‌های چپ‌ها در برزیل موجب شده که بولسونارو آنها را «بزرگترین خلافکاران تاریخ برزیل» بنامد.

به‌دنبال شمارش بیش از ۹۹ درصد آرا اعلام شده که بولسونارو موفق به کسب ۴۶ درصد آرا شده و حداد نیز ۲۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

دور دوم انتخابات روز ۲۸ اکتبر برگزار خواهد شد و گزارش‌ها حاکی از دوقطبی‌شدن شدید جامعه برزیل است.

بولسونارو پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات، با ایراد اتهاماتی به دستگاه‌های رای‌گیری الکترونیک در برزیل، صحت آرا اعلام‌شده را زیر سوال برده و گفته اگر این مشکلات نبود همه ما نام رئیس جمهور را می‌دانستیم.

طرفداران وی نیز عصر یکشنبه با تجمع مقابل منزل او در ریو دوژانیرو به آتش‌‌بازی و شادی پرداختند. آنها او را «امید» مردم برزیل و «افسانه» معرفی می‌کنند.

وی در حالی آرای زیادی را به خود اختصاص داده که پیشتر پیش‌بینی می‌شد با توجه به اظهارات وی علیه همجنس‌گرایان، زنان و دیگر گروه‌های اقلیت، رای‌دهندگان از وی رو برگردانند.

اما دلسردی از سیاست‌های ۱۴ سال حکمرانی چپ‌ها در برزیل و رکود اقتصادی موجب شده این نامزد راستگرای افراطی که با وعده برخورد با جرم و جنایت کارزار انتخاباتی خود را آغاز کرده، در دور اول به پیروزی نیمه‌قاطع برسد.

وی اواسط شهریورماه نیز در جریان یک گردهمایی انتخاباتی با چاقو مورد حمله قرار گرفت و جراحی شد، اما جان سالم بدر برد.

ژایر بولسونارو، افسر سابق ارتش، عضو پیشین مجلس نمایندگان برزیل از ریو دوژانیرو و عضو حزب «سوسیال لیبرال» برزیل است. حزب «سوسیال لیبرال» برزیل، تشکلی محافظه‌کار و ملی‌گرا است.

مخالفانش او را متهم می‌کنند که علاوه بر نژادپرستی و مخالفت با رسانه‌های آزاد، به عنوان یک ارتشی سابق در سودای بازگشت حکومت نظامیان بر برزیل است.

اظهارات بولسونارو در مورد مسائل مختلف همواره جنجال‌برانگیز بوده‌اند، او از جمله گفته زنان و مردان نباید حقوق یکسان دریافت کنند و اگر وی پسری همجنس‌گرا داشت، ترجیح می‌داد این پسر «در تصادف بمیرد».

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برزیل، انتخابات مجلس نمایندگان و سنای این کشور هم برگزار شد که تاکنون درصد کمی از آرای آن شمارش و اعلام شده است.

بر اساس شمارش اولیه آرا، احزاب «جنبش دموکراتیک» و «سوسیال دموکراسی» تعداد بیشتری از کرسی‌های سنا را از آن خود کرده‌اند و پس از آن‌ احزاب «سوسیالیست» و «کارگران دموکراتیک» قرار دارند.

برزیل از زمان استیضاح «دیلما روسف» رئیس جمهوری پیشین این کشور در سال ۲۰۱۶ تاکنون صحنه تنش‌های سیاسی و چالش‌های اقتصادی بوده است.

منابع: الجزیره و روزنامه گاردین؛‌ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG