لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

ترزا می: برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران باید راهکاری دیپلماتیک یافت


ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس گروه ۲۰
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

نخست وزیر بریتانیا ضمن متهم کردن ایران به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده، خواستار یافتن «راهکاری دیپلماتیک» برای مقابله با این اقدامات شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترزا می طی سخنانی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن، گفت: «در برابر تشدید تنش‌ها در خلیج فارس، ما باید همگی با هم باشیم».

وی تاکید کرد: «تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست. همه طرف‌ها باید تلاش کنند برای اوضاع فعلی و مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران، راهکاری دیپلماتیک بیابند».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز روز چهارشنبه پنجم تیر گفته بود که ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا برای بازگشت به گفت‌وگو باید راه‌هایی پیدا کنند تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری شود.

تنش بین ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به طرز بی سابقه‌ای افزایش یافته است.

نیروهای سپاه پاسداران ایران روز ۳۰ خرداد یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در تنگه هرمز سرنگون ساختند.

ایران می‌گوید که این پهپاد وارد حریم هوایی‌اش شده و پیش از سرنگونی چند اخطار نیز دریافت کرده بود. اما آمریکا تاکید دارد که پهپاد مورد اشاره بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده که هدف قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته که پس از هدف قرار گرفتن این پهپاد تصمیم گرفته دستور حمله محدود به ایران را صادر کند، اما به دلیل نگرانی درباره‌ تلفات انسانی احتمالی این حمله، فعلاً از انجام آن منصرف شده است.

همان زمان جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده هشدار داده بود که تهران نباید «ملاحظه‌ای» را که رئیس‌جمهوری آمریکا در لغو حمله تلافی‌جویانه علیه ایران به‌خرج داده «با ضعف اشتباه بگیرد».

در همین حال برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفته است: «ایران باید دیپلماسی ما را با دیپلماسی پاسخ دهد و نه با نیروی نظامی».

گرت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نیز گفته است که جمهوری اسلامی باید پاسخ رئیس جمهوری آمریکا « برای دیپلماسی را با دیپلماسی بدهد؛ نه ترور».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه در واکنش به این سخنان گفت: «ایران دیپلماسی را با دیپلماسی و فشار را با مقاومت پاسخ می‌دهد ولی ظاهراً در قاموس دولتمردان آمریکایی دیپلماسی یعنی تحریم و تروریسم اقتصادی».

وی تأکید کرد: «ما تاکنون چیزی جز تحریم‌های غیرقانونی، جنگ و تروریسم اقتصادی از دولت آمریکا ندیده‌ایم که به آن پاسخ دهیم».

یک روز پیش از سخنان ترزا می نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مقام‌های بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و ایران، برگزار شده بود.

پس از این نشست معاون وزیر خارجه ایران و معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که اینس‌تکس عملیاتی شده است.

ترزا می نیز در ادامه سخنان گفت که کشورهای باقی‌مانده در برجام برای حفظ این توافق تمام تلاش‌شان را بکار خواهند بست.

وی توافق هسته‌ای را باعث امن‌تر شدن جهان خواند و خواستار پایبندی ایران به تعهداتش در قالب برجام شد.

بر خلاف اروپا ایالات متحده خواستار مذاکره‌ای تازه با ایران برای دست یافتن به توافقی جدید، فراتر از برجام، است، اما رهبر جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کند.

منابع: خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ پ.پ/س.ن
XS
SM
MD
LG