لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

هواداران یک‌پارچگی کاتالونیا و اسپانیا به خیابان‌های بارسلون می‌روند


حامیان یک‌پارچگی اسپانیا در تظاهراتی در هشتم اکتبر در بارسلون؛ هر دو گروه هواداران استقلال و هواداران یک‌پارچگی بارها در روزهای گذشته به خیابان‌ها آمده‌اند
حامیان یک‌پارچگی اسپانیا در تظاهراتی در هشتم اکتبر در بارسلون؛ هر دو گروه هواداران استقلال و هواداران یک‌پارچگی بارها در روزهای گذشته به خیابان‌ها آمده‌اند

در حالی‌که بحران ناشی از همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیای اسپانیا وارد مرحله تازه‌ای شده، هواداران اتحاد این منطقه و کشور اسپانیا گفته‌اند روز یک‌شنبه در شهر بارسلون دست به راه‌پیمایی می‌زنند.

طرفداران یک‌پارچگی قرار است با شعار اصلی «کاتالونیا، همه‌ی ما هستیم!» در خیابان‌های مرکز این منطقه جمع شوند.

تظاهرات مخالفان استقلال کاتالونیا دو روز پس از آن انجام می‌شود که «ده‌ها هزار تن» از حامیان استقلال، در خیابان‌های شهر بارسلون جمع شدند تا برپایی «جمهوری» تازه‌ای را جشن بگیرند.

پنجم آبان‌ماه پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا، با ۷۰ موافق در برابر ۱۰ مخالف به جدایی از اسپانیا رای داد، مخالفان این رای‌گیری در پارلمان ۱۳۵ نفره این منطقه آن را تحریم کرده بودند.

اندکی پس از انجام این رای‌گیری، سنای اسپانیا با ۲۱۴ موافق در برابر ۴۷ مخالف رای به کنترل مستقیم کاتالونیا توسط دولت مرکزی و انتقال قدرت از کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی، داد.

پس از مصوبه سنا ماریانو راخوی، نخست‌وزیر آن کشور، پارلمان کاتالونیا را منحل اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات در این منطقه در ۲۱ دسامبر (دو ماه دیگر) شد.

از سوی دیگر کارلس پوجدمون نیز از شهروندان کاتالان خواسته‌است به «استقلال‌طلبی» از راه‌های مسالمت‌آمیز، ادامه دهند.

قرار است در تظاهرات هواداران یک‌پارچگی در روز یک‌شنبه اعضای سه حزب اپوزیسیون در پارلمان منحل‌شده کاتالونیا نیز شرکت کنند؛ از جمله هم‌حزبی‌های محفاظه‌کار راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا. برخی از رسانه‌های اروپایی می‌گویند این راه‌پیمایی و حضور احزاب هوادار یک‌پارچگی عملا آغاز تبلیغات انتخابات دو ماه آینده در منطقه کاتالونیا است.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در نخستین روز از ماه جاری میلادی، با وجود مخالفت دولت در مادرید برگزار شد و اسپانیا را به یکی از عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی و اجتماعی خود از زمان بازگشت دمکراسی در سال ۱۹۷۰، کشانده‌است.

خبرگزاری فرانسه در میان بحران‌های پیش‌آمده از زمان برگزاری همه‌پرسی به وضعیت بغرنج در پلیس محلی اشاره کرده‌است؛ جایی که شماری هوادار جدایی و شماری حامی اتحاد هستند. یکی از نیروهای پلیس کاتالونیا که به نامش اشاره‌ای نشده به این خبرگزاری گفته «تنش شدید است. ترس و اضطراب فراوانی در میان تمامی ماموران، چه موافقان استقلال و چه مخالفان آن، به‌وجود آمده‌است».

پلیس کاتالونیا، «موسوس»، تنها نیروی مسلحی‌ست که به‌طور مستقیم توسط دولت محلی اداره می‌شود. علاوه بر آن شماری نزدیک به شـش هزار تن از نیروهای پلیس ملی اسپانیا نیز به‌طور دائم در این منطقه حضور دارند.

XS
SM
MD
LG