لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

نخست‌وزیر اسپانیا دولت کاتالونیا را منحل کرد؛ برگزاری انتخابات در دسامبر


به دنبال مصوبه سنای اسپانیا برای مقابله با تصمیم مقام های کاتالونیا برای استقلال، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، روز جمعه پنجم آبان دستور انحلال پارلمان کاتالونیا و همچنین برگزاری انتخابات در این منطقه در ۲۱ دسامبر را صادر کرد.

به گزارش رویترز، نخست وزیر اسپانیا کارلوس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا و رییس پلیس این منطقه را از کار برکنار کرد. با این اقدامات اکنون دولت مرکزی کنترل کاتالونیا را در دست می گیرد.

ماریانو راخوی گفته است، اسپانیا روز تلخی را می گذارند.

نخست وزیر اسپانیا تاکید کرده است: معتقدیم که خیلی ضروری است که به خواست شهروندان کاتالونیا، به مطالبه همه آنها گوش دهیم که تا آنها در خصوص آینده اشان تصمیم بگیرند و هیچ کس به طور غیرقانونی نمی تواند به جای آنها تصمیم بگیرد.

گزارش ها حاکی است همزمان با اظهارات نخست وزیر اسپانیا هزاران نفر در مقابل پارلمان منطقه کاتالونیا در بارسلون تجمع کرده اند.

برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در روز اول اکتبر (۹ مهر) باعث ورود اسپانیا به یکی از عمیق‌ترین بحران های سیاسی از دهه ۱۹۷۰ به این سو، یعنی پس از احیای دموکراسی در این کشور، شد.

این همه پرسی واکنش دولت اسپانیا را در پی داشت، دادگاه قانون اساسی اسپانیا آن را غیرقانونی اعلام کرد و دولت مرکزی اسپانیا نیز اعلام کرد نتیجه این همه پرسی را نخواهد پذیرفت.

با اقدامات متقابل دولت محلی و حکومت مرکزی اسپانیا در روز جمعه بحران بر سر همه پرسی کاتالونیا وارد مرحله تازه ای شد. پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا با سرپیچی از فرمان دولت مرکزی اسپانیا رای به استقلال از این کشور داد. پس از این اقدام، سنای اسپانیا نیز طرح اعمال حاکمیت مسقیم دولت مرکزی مادرید بر کاتالونیا را تصویب کرد

موضع دولت مرکزی پس از همه پرسی استقلال در قبال در خواست مقام های کاتالونیا تغییر نکرد و در مقابل نیز مقام های کاتالونیا نیز از خواسته خود عقب نشینی نکردند.

در این شرایط ماریانو راخوی روز جمعه از سنای اسپانیا خواست که طرح او برای انحلال پارلمان کاتالونیا و برگزاری انتخابات جدید تحت اصل ۱۵۵ قانون اساسی کشور را تصویب کند.

اصل ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا که چنین اختیاری را به دولت مرکزی این کشور می‌دهد تاکنون هیچ وقت اجرا نشده بود.

شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به همراه آمریکا با اعلام استقلال کاتالونیا مخالفت کرده و خواستار حفظ یکپارچگی اسپانیا شده اند.

XS
SM
MD
LG