لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

شکایت هوآوی چین به دادگاهی در ایالت تکزاس علیه تحریم‌های آمریکا


شرکت عظیم مخابراتی و فناوری چین، هوآوی، علیه تحریم‌ها و محدودیت‌های دولت آمریکا بر این شرکت، به دادگاهی در ایالت تکزاس شکایت کرد.

به گزارش روز چهارشنبه، هشتم خرداد، شبکه سی‌ان‌ان، هوآوی امیدوار است این دادگاه تصمیم دولت آمریکا برای محدودیت خرید تجهیزات و همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی را لغو کند.

آمریکا روز ۲۵ اردیبهشت این شرکت چینی را در فهرست سیاه خود قرار داد.

آمریکا می‌گوید احتمالا این شرکت ابزاری در دست دولت چین جهت جاسوسی از کشورهای خارجی، از جمله آمریکا است و خطری برای امنیت ملی کشور است.

در پی این تصمیم، شرکت‌های آمریکایی نه مجاز به خرید تجهیزات هوآوی هستند و نه می‌توانند به این شرکت خدمات ارائه کنند.

جز آمریکا، ژاپن و بریتانیا نیز به‌ خاطر خطرات امنیتی، خرید تجهیزات از این شرکت چینی را تعلیق کرده‌اند. نیوزیلند، استرالیا و تایوان نیز دید امنیتی مشابهی با آمریکا نسبت به شرکت هوآوی دارند و محدودیت‌هایی در همکاری با این شرکت وضع کرده‌اند.

سانگ لیوپینگ، مدیر دفتر حقوقی هوآوی،‌ در بیانیه‌ای خواستار «توقف رویکرد غیرقانونی» علیه این شرکت شده و گفته است تصمیم آمریکا پوششی برای بیرون کردن این شرکت از رقابت‌های تجاری در جهان است.

هم اکنون شرکت‌های اَپل آمریکا و سامسونگ کره جنوبی بزرگ‌ترین رقبای هوآوی در بازار فناوری اینترنت و موبایل هستند.

این شرکت چینی هشدار داده است که تحریم‌های آمریکا بر سه میلیارد مشتری محصولات هوآوی در ۱۷۰ کشور جهان تاثیر خواهد گذاشت.

این بیانیه می‌گوید آمریکا با تمام توان دولتی در مقابل یک شرکت خصوصی ایستاده است. «امروز شرکت‌های چینی هدف قرار گرفته‌اند و فردا ممکن است شرکت‌های دیگر کشورها مورد تحریم آمریکایی قرار بگیرند، لذا این روند باید هم‌اکنون متوقف شود.»

آمریکا از دیگر شرکای خود در جهان نیز خواسته علیه این شرکت چینی محدودیت‌هایی اعمال کنند.

آمریکا و چین ماه‌هاست که جنگ تعرفه‌ها را راه انداخته‌اند، اما اخیرا دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت که موضوع هوآوی می‌تواند بخشی از مذاکرات تجاری با چین باشد.

هوآوی، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان و از سازنده‌های بزرگ تلفن‌های همراه هوشمند است و در زمینه اینترنت «فایو جی» نیز یکی از شرکت‌های پیشرو در جهان است، اما کارشناسان هشدار داده‌اند بدون کمک شرکت‌های آمریکایی، هوآوی می‌تواند عرصه را به دیگر رقبا ببازد و در زمینه اینترنت پرسرعت پیشرفت چندانی نکند.

هوآوی در شکایت خود به دادگاه فدرال تکزاس گفته است اعمال محدودیت علیه این شرکت بدون روند قضایی و حکم دادگاه، خلاف قانون است و این تصمیم تنها بر اساس «ظن و گمان» گرفته شده است.

آمریکا همچنین هوآوی را متهم کرده است که از شرکت «پوششی» به نام اسکای‌کام در هنگ‌کنگ برای دادوستد با ایران استفاده کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هوآوی با این کار، تحریم‌ها علیه ایران را زیر پا گذاشته و مِنگ وانژو، مدیر مالی هوآوی نیز در مورد رابطه اسکای‌کام با ایران به بانک‌ها «دروغ گفته است».

خانم وانژو که ماه‌ها قبل در کانادا بازداشت شد، با خطر استرداد به آمریکا مواجه است.

چین نیز دو شهروند کانادا را اخیرا با اتهامات جاسوسی بازداشت کرده، اما کانادا می‌گوید این افراد برای فشار بر این کشور جهت آزادسازی خانم وانژو گروگان گرفته شده‌اند.

در این میان، روزنامه رسمی حزب حاکم بر چین در مورد عناصر خاکی کمیاب، که این کشور مهم‌ترین تامین‌کننده آن در جهان است، به ایالات متحده هشدار داده‌ است.

آمریکا برخی از عناصر کمیاب که در حوزه فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرند را از چین وارد می‌کند.

سال‌ها پیش برخی از نشریات و تحلیل‌گران، از جمله در سال ۲۰۱۲ نشریه فارن‌افرز، در مورد اتکای بیش از حد به چین برای دسترسی به این فلزات هشدار داده بودند.

منابع: سی‌ان‌ان، گلوبال‌تایمز، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG