لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۳

اپراتورهای موبایل در اروپا و آسیا همکاری با هوآوی را متوقف کردند


به گزارش رویترز، شماری از دارندگان گوشی هوآوی در سنگاپور در پی فروش گوشی‌های خود هستند اما خریداران زیادی برای آن نیست.
به گزارش رویترز، شماری از دارندگان گوشی هوآوی در سنگاپور در پی فروش گوشی‌های خود هستند اما خریداران زیادی برای آن نیست.

یک هفته پس از محدودیت‌های آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی، گوگل و اپراتورهای موبایل در اروپا و آسیا سرویس‌دهی به این شرکت را به حال تعلیق درآوردند و شرکت‌های سخت‌افزاری در آسیا نیز همکاری با هوآوی را متوقف کردند.

در تازه‌ترین مورد، دو شرکت ژاپنی پاناسونیک و توشیبا روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، از توقف همکاری سخت‌افزاری خود با هوآوی خبر دادند.

سخنگوی پاناسونیک به خبرگزاری فرانسه گفت که همکاری این شرکت با هوآوی و ۶۸ نهاد تابعه‌اش متوقف شده و توشیبا، دیگر شرکت ژاپنی، نیز اعلام کرد برای آگاهی از جزئیات محدودیت‌های جدید آمریکا علیه هوآوی، ارسال برخی قطعات به این شرکت را فعلا معلق کرده است.

روز چهارشنبه سرویس‌دهندگان جهانی موبایل در اروپا و آسیا از تعلیق سرویس‌دهی به هوآوی خبر داده بودند.

وُدافون، دومین اپراتور بزرگ موبایل در جهان، روز چهارشنبه اعلام کرد درخواست سرویس‌دهی به نسل بعدی تلفن‌های هوآوی در بریتانیا را رد کرده است.

پیشتر گوگل نیز گفته بود با پیروی از فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خدمات‌دهی به موبایل‌های هوآوی را متوقف می‌کند و به‌روزرسانی جدید سیستم اندروید را که اواخر ماه اوت ارائه خواهد شد از دسترس دارندگان این گوشی خارج می‌کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شماری از دارندگان گوشی هوآوی در سنگاپور در پی فروش گوشی‌های خود هستند، هرچند در حال حاضر خریداران زیادی برای آن نیست.

بر اساس محدودیت‌های جدیدی که چند روز پیش وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد، شرکت‌های آمریکایی برای ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به هوآوی نیاز به مجوز دارند.

محدودیت‌هایی که وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تفسیری بود بر فرمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری، ۲۵ اردیبهشت صادر کرد. این فرمان، شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که «تهدیدی برای امنیت ملی» باشد منع می‌کند.

این نخستین بار است که دولت ترامپ یک شرکت چینی عظیم فناوری‌های ارتباطی را هدف گرفته و اختلافات بین واشینگتن و پکن در زمینه فناوری‌های جدید، تجارت و امنیت سایبری را وارد مرحله جدیدی کرده است.

با این حال رن جـِنگ‌فی، بنیانگذار هوآوی، می‌گوید آمریکا توانایی‌ها و ظرفیت‌های این شرکت را «دست‌کم گرفته است».

بنیانگذار هوآوی با اشاره به این که این شرکت در زمینه نسل پنجم اینترنت (5G) به مرحله‌ای رسیده که «دیگران برای رسیدن به آن دو یا سه سال دیگر زمان لازم دارند» گفت: نسل پنجم اینترنت هوآوی «مطلقا تحت تأثیر» محدودیت‌های تازه دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت.

شرکت هوآوی که پیش از این، پس از سامسونگ و اپل، سومین تولیدکننده تلفن همراه در جهان بود بتازگی موفق شده بود اپل را پشت سر بگذارد و به رده دوم ارتقا یابد.

دولت آمریکا می‌گوید شرکت‌های فناوری ارتباطی چینی، همچون هوآوی و شرکت کوچک‌تری به نام «گروه زت»، به دلیل ارتباط نزدیک با حکومت و نیروهای امنیتی چین تهدید جاسوسی و امنیتی هستند.

شرکت هوآوی همچنین به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تقلب در امور بانکی نیز متهم شده اما این شرکت چنین اتهامی را رد می‌کند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، سی‌ان‌ان و رادیوفردا/ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG