لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

واکنش هوآوی به «اتهام سی‌آی‌ای» در مورد ارتباط این کمپانی با سازمان امنیتی چین


آمریکا نسبت به جاسوسی چین از غرب از طریق هواوی ابراز نگرانی می‌کند
آمریکا نسبت به جاسوسی چین از غرب از طریق هواوی ابراز نگرانی می‌کند

روزنامه بریتانیایی تایمز می‌نویسد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، شرکت چینی هوآوی را متهم کرده که از سوی ارتش و سازمان امنیت ملی چین تأمین مالی می‌شود.

هوآوی، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی در جهان و دومین سازنده بزرگ تلفن‌های همراه هوشمند است.

آمریکا شرکت‌های اصلی مخابراتی و رایانه‌ای چینی، در صدر آنها هوآوی، را متهم کرده که با دولت چین رابطه تنگاتنگی دارند و اطلاعات خود را در اختیار پکن می‌گذارند. هوآوی این اتهام را رد کرده‌ است.

در ادامه اتهام‌های آمریکا به هوآوی، روزنامه تایمز روز شنبه نوشت که سی‌آی‌ای می‌گوید هوآوی از سوی کمیسیون امنیت ملی چین، ارتش آزادی‌بخش خلق (ارتش چین) و شاخه سوم شبکه اطلاعات دولتی چین تأمین مالی می‌شود.

سی‌آی‌ای و آژانس امنیت ملی چین هنوز به تماس‌های خبرگزاری رویترز در مورد این خبر واکنش نشان نداده‌اند.

شرکت هوآوی در پاسخ به رویترز گفته‌ است که «هوآوی در مورد اتهامات بی‌اساسی که از قول منابع ناشناس ذکر شده و هیچ مدرکی ارائه نمی‌کند اظهار نظر نمی‌کند.»

آمریکا که از حدود یک دهه پیش هوآوی را متهم به «جاسوسی برای دولت چین» و ایجاد ریسک‌های امنیتی برای غرب می‌کند، در ماه‌های اخیر به خاطر مسئله «نقض تحریم‌ها علیه ایران» توسط هوآوی نیز با این شرکت دچار تنش شد؛ مسئله‌ای که حتی بازداشت مدیر مالی هوآوی را در پی داشت.

ایالات متحده و چین از چندی پیش درگیر جنگ تجاری شده‌اند و دولت آمریکا نسبت به جاسوسی چین از غرب از طریق هوآوی ابراز نگرانی کرده است؛ موضوعی که هوآوی آن را رد می‌کند.

واشینگتن در مورد استفاده از فناوری‌ها و خدمات ارتباطی شرکت هوآوی به متحدان خود هشدار داده ولی اکثریت اعضای ناتو که کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند تاکنون این مسئله را نپذیرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز اوایل هفته جاری گزارش داد که ایالات متحده در جریان نشستی که قرار است ماه دیگر در پراگ برگزار شود بر هم‌پیمانان خود فشار خواهد آورد تا در قبال هوآوی «سیاست یکدستی» را اتخاذ کرده و با «سلطه» هوآوی بر شبکه‌های «فایو جی» در غرب مقابله کنند.

بسیاری از دولت‌ها به دنبال نصب و راه‌اندازی شبکه بسیار پرسرعت اینترنتی نسل پنجم (فایو جی) در کشورهای خود هستند و به نوشته خبرگزاری‌ها، هوآوی به خاطر وام‌های یارانه‌دار دولت چین توانسته ایجاد زیرساخت فایو جی را با هزینه پایین ارائه بدهد.

هشدارهای آمریکا که می‌گوید گره زدن اینترنت نسل پنجم کشورها با هوآوی به معنی تحویل دادن کنترل اینترنت کشور به حزب کمونیست چین است هنوز نتوانسته موفقیت لازم را در چشم‌پوشی بسیاری کشورها از هوآوی کسب کند.

رویترز می‌نویسد که به تازگی نهادهای اصلی آموزش عالی در غرب به خاطر از دست ندادن تأمین مالی فدرال آمریکا، پیوندهای خود با هوآوی را قطع کرده‌اند.

منابع: رویترز، تایمز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG