لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

چین تعرفه ده‌ها کالای وارداتی از آمریکا را افزایش داد


چین روز یکشنبه ۱۲ فروردین در واکنش به وضع تعرفه‌های جدید از سوی دولت آمریکا بر روی محصولات فولادی و آلومینیوم این کشور، تعرفه ۱۲۸ کالای وارداتی از ایالات متحده را به میزان سه میلیارد دلار افزایش داد.

این تصمیم دو هفته پس از آن‌ اتخاذ می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، فرمان وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی را امضاء کرد.

خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوا روز ۱۲ فروردین گزارش داد که پکن برای ۱۲۰ کالای وارداتی از آمریکا ۱۵ درصد تعرفه وضع کرده‌است؛ تعرفه تازه شماری از محصولات از جمله میوه را در بر می‌گیرد. بر هشت مورد کالای دیگر، از جمله گوشت خوک ۲۵ درصد تعرفه تازه وضع شده‌ است.

کمیسیون تعرفه گمرکی دولت چین در بیانیه‌ای که صادر کرده می‌گوید وضع تعرفه‌ها، «در واکنش به اقدام مشابه ایالات متحده» برای وضع تعرفه بر آلومینیوم و دیگر کالاهای چینی صورت گرفته‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در آغاز سال ۱۳۹۷، فرمانی را برای وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی امضا کرد. اما تعرفه‌های وضع‌شده از سوی واشینگتن حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه‌ها پیش خواستار بررسی دوباره وضعیت تعرفه فلزات آمریکا شده بود. او روز دوم فروردین گفت تعرفه برای چین به دلیل سابقه «رفتارهای غیرمنصفانه تجاری» این کشور است.

معاون رئیس شورای تجارت ملی ترامپ نیز گفته است که سیاست جدید «برای متعادل کردن سودی است که چینی‌ها در جریان معاملات غیرمنصفانه خود» به دست آورده‌اند.

از سوی دیگر پکن می‌گوید این اقدام ایالات متحده، برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و شدیدا به منافع چین ضربه می‌زند. وزارت بازرگانی چین روز یک‌شنبه گفت وضع تعرفه‌های تازه بر کالاهای آمریکایی «اقدامی عادلانه» است.

اقدامات اقتصادی اخیر دولت آمریکا در برابر چین، و وضع تعرفه‌های تازه، در کنار دیگر تغییرات در کابینه دولت ایالات متحده، به نگرانی‌ها از وقوع «جنگ تجاری»، دامن زده و این موضوع خود بر بر بازارهای بورس، اوراق قرضه و نفت تاثیر گذاشته‌است.

دونالد ترامپ می‌گوید سیاست‌های سخت‌گیرانه او در زمینه‌های اقتصادی برای آن است که طرف‌های تجاری با آمریکا، به سوی مذاکراتی پیش بروند که سود بیشتری برای کشور او داشته باشد. چین می‌گوید خواهان جنگ تجاری نیست «اما از آن واهمه‌ای ندارد».

بر پایه گزارش‌های رویترز، شین‌هوا، خبرگزاری فرانسه|ت.ت|
XS
SM
MD
LG