لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

چین: همچنان مخالف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران هستیم


گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین
گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین

در پی انتشار گزارش‌هایی دربارهٔ قصد آمریکا برای توقف ارائه معافیت به مشتریان نفتی ایران، وزارت خارجه چین اعلام کرد که این کشور همچنان مخالف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گِنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، دوشنبه، دوم اردیبهشت ماه، اعلام کرد که «همکاری‌های دوجانبه چین و ایران مطابق قانون است».

وی دقیقاً نگفت آیا چین به‌رغم تحریم‌های آمریکا به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد یا نه، اما آمارها نشان می‌دهد که این کشور از نوامبر سال گذشته که آمریکا تحریم‌های نفتی را علیه ایران اعمال کرد، خرید نفت جمهوری اسلامی را به‌صورت چشمگیری کاهش داده‌است.

آمریکا به هشت کشور معافیت داده‌است برای شش ماه و به‌صورت محدود، خرید نفت از ایران را ادامه دهند. این معافیت دوم ماه مه (۱۰ روز دیگر) به پایان می‌رسد.

آمارهای رویترز نشان می‌دهد حمل محموله‌های نفتی از بنادر ایران به سمت کشورهای مشتری در ماه گذشته (مارس) به زیر نیم میلیون بشکه در روز رسیده‌است.

معمولاً یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد که نفت ایران به مشتریان خود از ترکیه، هند، چین، کره جنوبی تا ژاپن برسد، بنابر این انتظار می‌رود دریافت نفت ایران توسط این کشورها در ماه جاری، آوریل، به‌شدت سقوط کند.

اخیراً گزارش‌هایی نیز از توقف سفارش خرید نفت ایران توسط برخی پالایشگاه‌های چینی، ژاپنی، کره جنوبی منتشر شد.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت از ایران بوده و پیش از تحریم‌های آمریکا روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه خرید نفت از ایران انجام می‌داد، اما بعد از ماه نوامبر تنها مجاز به خرید روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت شده‌است.

در همین حال، شرکت‌های «سی‌ان‌پی‌سی» و «سینوپک» به غیر از اینکه از بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند، دو میدان عظیم ایران در منطقه غرب کارون را نیز توسعه داده و فاز اول آنها را به اتمام رساندند.‎

انتشار گزارش‌هایی دربارهٔ تصمیم آمریکا به عدم تمدید معافیت‌ها باعث شد که دوشنبه قیمت نفت شاخص برنت با بیش از ۲٫۵ درصد افزایش به ۷۳ دلار و ۷۸ سنت افزایش یابد که نسبت به ابتدای سال جاری بیش از یک‌سوم افزایش نشان می‌دهد.

یک منبع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌است که دونالد ترامپ طی چند روز آینده رسماً طی تماس تلفنی با امارات و عربستان، آنها را در جریان تصمیم آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران خواهد گذاشت.

عربستان از ماه نوامبر تاکنون بیش از یک میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش داده تا قیمت‌ها بالا برود، اما در صورت قطع صادرات نفت ایران، مهمترین منبع برای جایگزینی آن و جلوگیری از کمبود نفت در بازار خواهد بود.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۸، دولت ایران صادرات روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه نفت را برنامه‌ریزی کرده‌است و در صورت توقف صادرات نفت، انتظار می‌رود دولت با کسری هنگفت بودجه مواجه شود.

با استفاده از رویترز و بلومبرگ؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG