لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

چین می‌گوید بریتانیا بپذیرد هنگ کنگ برای همیشه به چین بازگردانده شده است


یک تظاهر کننده هنگ کنگی با پاسپورت بریتانیایی در دست در مقابل سفارت بریتانیا.
یک تظاهر کننده هنگ کنگی با پاسپورت بریتانیایی در دست در مقابل سفارت بریتانیا.

چین روز چهارشنبه ۱۴ خرداد به بریتانیا هشدار داد دخالت در امور هنگ کنگ واکنش پکن را درپی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین این هشدار را در واکنش به اظهارات مقام‌های بریتانیایی مطرح کرده و گفته است، بریتانیا می‌بایست قبول کند که هنگ کنگ برای همیشه به چین بازگردانده شده است.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از مصوبه امنیتی تازه جمهوری خلق چین در قبال منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند، چنین اقدامی در مسیر کاستن از خودمختاری‌های هنگ‌کنگ از چین است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، اظهارات روز گذشته دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در خصوص ضرورت تجدید نظر پکن درباره این مصوبه خشم چین را در پی داشته است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم در یادداشتی برای روزنامه هنگ‌کنگی «ساوث‌‌چاینا مورنینگ‌پست»، نوشته بود که بریتانیا هرگز از هنگ کنگ دست نکشیده است.

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرده بود که اگر چین قوانین امنیتی جدیدی بر هنگ کنگ اعمال کند، بریتانیا هم با تغییر قوانین مهاجرتی خود، راه میلیون‌ها هنگ‌کنگی را برای دریافت تابعیت هموار خواهد کرد.

ژائو لیجان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است، اظهارات دومینیک راب دخالت آشکار در امور داخلی هنگ کنگ است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد، ما به بریتانیا توصیه می کنیم دست از تفکرات استعماری و دوران جنگ سرد بردارد و این واقعیت را که سرزمین هنگ کنگ برای همیشه به چین بازگشته را به بپذیرد و به آن احترام بگذارد.

ژائو لیجان اضافه کرده است، بریتانیا می‌بایست فورا دخالت در امور هنگ‌کنگ و چین را متوقف کند.

بوریس جانسون روز گذشته با اشاره به «اعلامیه مشترک چین و بریتانیا» امضاشده در سال ۱۹۸۴، می‌گوید «بسیاری از مردم هنگ‌کنگ نگران نوع زندگی خود هستند، که چین قول داده به آن متعهد باشد».

بوریس جانسون می‌گوید از زمان امضای «اعلامیه مشترک چین و بریتانیا» و نیز انتقال حاکمیت هنگ‌کنگ به پکن در سال ۱۹۹۷، نکته کلیدی همان حفظ «یک کشور، دو سیستم» است.

هنگ‌کنگ با وجود آن‌که تحت حاکمیت جمهوری خلق قرار دارد، اما از نظر قضائی، اقتصادی، قانون‌گذاری‌ها در سطح محلی و برخی دیگر موارد از استقلالی مشخص برخوردار است.

اعلامیه مشترک چین و بریتانیا بین جائو تسیانگ و مارگارت تاچر، نخست‌وزیران وقت، امضا شد و جزئیات استقلال و نحوه اداره هنگ‌کنگ پس از انتقال حاکمیت به چین را در بر می‌گیرد.

جانسون در یادداشت خود نوشته شماری در حدود ۳۵۰ هزار تن از مردم هنگ‌کنگ صاحب «گذرنامه ملی بریتانیا در خارج از کشور» هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون روادید برای شش ماه به بریتانیا سفر کنند.

او افزوده که ۲.۵ میلیون نفر دیگر نیز قادر به تقاضا برای دریافت این گذرنامه هستند.

XS
SM
MD
LG