لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

چین: آمریکا هیچ سندی در مورد منشا کرونا ندارد؛ ترامپ: باید در چین متوقف می‌شد


یک عضو نیروهای شبه‌نظامی چین در حالی‌که ماسک زده در ووهان؛ ۲۸ ژانویه
یک عضو نیروهای شبه‌نظامی چین در حالی‌که ماسک زده در ووهان؛ ۲۸ ژانویه

حملات لفظی و اتهام‌های مقام‌های دولت ایالات متحده علیه چین و شیوع ویروس کرونای جدید، بار دیگر از سر گرفته شد. در حالی‌که دولت چین می‌گوید مقام‌های آمریکایی «هیچ سند و مدرکی» در مورد اتهام‌های خود علیه پکن ندارند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در روزهای گذشته اتهام‌های مختلفی را در مورد آغاز و نحوه شیوع ویروس کرونای سارس-۲ در شهر ووهان و خود چین مطرح کرده‌است.

از جمله اتهام‌ها مربوط می‌شود به موارد نخست ابتلا که به گفته واشینگتن به هفته‌ها قبل از تائید رسمی آن‌ها باز می‌گردد. دیگر اتهام مطرح‌شده عدم شفافیت پکن، پنهان‌کاری انتقال انسان به انسان از دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی‌ست.

واشینگتن همچنین این اتهام را مطرح کرده که ویروس ممکن است از موسسه ویروس‌شناسی ووهان به بیرون انتقال پیدا کرده باشد. علاوه بر آمریکا، شماری از دیگر کشورها مانند استرالیا نیز خواستار انجام تحقیقات در این مورد شده‌اند.

موسسه ویروس‌شناسی معروف ووهان، زیر نظر آکادمی علوم چین اداره می‌شود و نخستین مرکز تحقیقاتی در سرزمین اصلی چین با سطح ایمنی زیستی «۴» است. آزمایشگاه‌های مختلف جهان، از کم‌ترین خطرپذیری یعنی ۱ تا بالاترین سطح ریسک یعنی ۴ رتبه‌بندی می‌شوند.

روز ۱۷ اردیبهشت ماه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، انتقادها و حملات را از سر گرفت: «آن‌ها می‌دانستند. چین می‌توانست جلوی مرگ صدها هزار نفر را در سراسر جهان بگیرد».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در نشستی در کاخ سفید گفته همه‌گیری کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید، «بدترین حمله‌ای‌ست» که در کشورش رخ داده‌است. او این همه‌گیری را بدتر از حملات پرل هاربر و ۱۱ سپتامبر توصیف کرده و می‌گوید «می‌توانست در همان چین متوقف شود».

ترامپ می‌گوید «نباید هرگز اتفاق می‌افتاد... باید در همان محل شیوع متوقف می‌شد، و این طور نشد».

در ایالات متحده با وجود آن‌که مخالفان و منتقدان دولت به بیان انتقاد از چین پرداخته‌اند، اما نحوه عملکرد دولت را، از جمله در مورد آزمایش‌ و تست‌گیری، نیز هدف انتقادهای خود قرار داده‌اند.

اما چین، به‌ویژه در مورد مسئله شیوع ویروس در ووهان، اطلاع‌رسانی و شفافیت در مورد گستره و شدت بیماری، تنها با انتقاد ایالات متحده روبه‌رو نیست.

اخیرا شماری از نشریات غربی مدعی شده‌اند نهادهای امنیتی پنج کشور انگلیسی‌زبان آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا و نیوزیلند در گزارشی محرمانه گفته‌اند: «چین درباره مسری بودن کرونا دروغ گفته است».

چین: آمریکا هیچ مدرکی ندارد

چین اما می‌گوید ایالات متحده هیچ مدرکی در مورد اتهام‌های خود ندارد.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته مسئله منشا انتقال ویروس «باید بر عهده پژوهشگران و متخصصان گذاشته شود و نه سیاستمدارانی که برای بهره‌برداری سیاسی در کشور خود به دروغ‌گویی روی می‌آورند».

خانم هوا افزوده «آقای پومپئو بارها حرف زده است، اما هیچ مدرکی ارائه نکرده است. چطور چنین چیزی ممکن است؟ چون او هیچ مدرکی ندارد».

پژوهش‌ها در مورد نحوه انتقال ویروس کرونای جدید به انسان ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. در حال حاضر آرای عمومی در محافل علمی بر این است که ویروس در ووهان، احتمالا در بازار مواد غذایی آن، شیوع پیدا کرده‌است.

روز دوشنبه دکتر آنتونی فاوچی، پژوهشگر نامدار، و از مشاوران ارشد امور بهداشتی کاخ سفید، به نشنال جئوگرافیک گفته «مدارک قوی در دست است که [ویروس] در طبیعت رشد و نمو کرده است». او گفته مدرک علمی دال بر تولید آن در آزمایشگاه در چین در دست نیست.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا این موضوع که ویروس توسط انسان ساخته شده باشد یا از نظر ژنتیکی اصلاح‌شده باشد را رد کرده‌اند. البته تحقیقات آن‌ها در مورد خاستگاه همه‌گیری ادامه دارد.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، چاینادیلی، ای‌بی‌سی، نشنال جئوگرافیک
XS
SM
MD
LG