لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

وکیل پیشین ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت می‌دهد


مایکل کوهن سال‌ها وکیل دونالد ترامپ بود
مایکل کوهن سال‌ها وکیل دونالد ترامپ بود

مایکل کوهن، وکیل پیشین دونالد ترامپ، روز چهارشنبه، هشتم اسفندماه، برای ادای شهادت علیه رئیس جمهور آمریکا در کمیته «اصلاحات و نظارت» مجلس نمایندگان آمریکا حاضر می‌شود، اظهاراتی که از هم‌اکنون بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایالات متحده داشته است.

نشست مجلس نمایندگان در روز نهم اسفند یکی از سه نشستی‌ است که قرار است در این هفته انجام شود، اما تنها نشست با مایکل کوهن علنی خواهد بود.

بر اساس متن اظهارات آقای کوهن که پیشتر به دست رسانه‌های آمریکا رسیده، وکیل سابق شهادت خواهد داد که موکلش یعنی رئیس جمهور فعلی آمریکا «نژادپرست»، «فریبکار» و «کلاهبردار» است.

اما در بخشی دیگر از این اظهارات که احتمالا مخرب‌تر خواهد بود، آقای کوهن قرار است شهادت دهد که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ از قصد وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس برای انتشار ایمیل‌های هیلاری کلینتون باخبر بوده است.

خانم کلینتون در آن زمان رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ به شمار می‌رفت.

شهادت آقای کوهن در حالی است که آقای ترامپ همواره هر گونه ارتباط با ویکی‌لیکس را حاشا کرده است.

وکیل پیشین ترامپ اوایل بهمن‌ماه گذشته جلسه شهادت خود در کنگره را به دلیل آن چه «تهدید» آقای ترامپ علیه خانواده‌اش عنوان کرد به تعویق انداخت. دونالد ترامپ در واکنش گفته بود کوهن «فقط از سوی حقیقت تهدید شده است».

مایکل کوهن، سال‌ها برای دونالد ترامپ کار می‌کرد و با عنوان «کارچاق‌کن» آقای ترامپ شهره شده بود. او زمانی گفته بود حاضر است به خاطر رئیس خود «گلوله بخورد».

کوهن اواخر آذر ماه سال جاری به دلیل ارتکاب جرایم متعددی از جمله پرداخت «حق‌السکوت» به دو زن که مدعی هستند با آقای ترامپ رابطه داشتند، به سه سال زندان محکوم شد. کوهن خود مدعی است این پول‌ها را به نیابت از سوی دونالد ترامپ پرداخت کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به این حکم گفته بود «هرگز مایکل کوهن را وادار نکردم تا قانون را نقض کند». دونالد ترامپ هرگونه رابطه جنسی با این زنان را نیز تکذیب کرده است.

بنا بر قوانین ایالات متحده اگر در جریان رقابت‌های انتخاباتی، پولی از سوی ترامپ به این دو زن پرداخت شده باشد، و یا اگر این موضوع به خواست خود ترامپ صورت گرفته باشد، این موضوع مشمول پرداختی‌های مربوط به رقابت‌های انتخاباتی می‌شود و باید رسما اعلام شود. اعلام نشدن آن می‌تواند جرم تلقی شود.

مایکل کوهن در عین حال در روند تحقیقاتی که هسته اصلی آن را پرونده «دخالت» روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ تشکیل می‌دهد، اعتراف کرده بود که در شهادت به کنگره در مورد فعالیت‌های اقتصادی دونالد ترامپ در روسیه، دروغ گفته است.

او پذیرفته‌است که حقایقی مربوط به مذاکرات برای ساختن یک برج ترامپ در شهر مسکو را از کنگره پنهان کرده و این کار را «به خاطر وفاداری به رئیس‌اش» انجام داده‌است.

دونالد ترامپ اما خود خواستار مجازات سنگین برای وکیل سابقش شده و می‌گوید کوهن برای کاهش دوران حبس خود «دروغ می‌گوید».

انتظار می‌رود نشست پیش‌رو در مجلس نمایندگان متمرکز بر روش‌های تجاری و نحوه داد و ستد آقای ترامپ و مسائل مالیاتی او باشد. دونالد ترامپ صاحب معاملات ملکی، زمین‌های گلف، و سرمایه‌گذاری‌های دیگر در آمریکا و کشورهای دیگر جهان است.

پرونده «دخالت» روسیه در انتخابات آمریکا تحت نظارت رابرت مالر، رئیس پیشین اف‌بی‌آی، انجام می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا آقای مالر را سربازرس ویژه این تحقیقات کرده‌است.

روسیه هرگونه دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است. ترامپ بارها تاکید کرده برای پیروزی در انتخابات با روسیه تبانی نکرده و روند تحقیقات را نیز «تصفیه حساب سیاسی» دمکرات‌ها با او، به‌خاطر شکست هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، توصیف کرده‌است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که در آستانه نشست کوهن در کمیته «اصلاحات و نظارت» مجلس نمایندگان منتشر کرده، مجددا وکیل پیشین ترامپ را به دروغگویی متهم کرده‌است.

کمیته امور اطلاعاتی سنا و کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان، دو کمیته اصلی کنگره ایالات متحده در جریان بررسی تحقیقات «دخالت» روسیه در انتخابات و مسائل پیرامون آن هستند.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG