لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

ترامپ مصوبه کنگره برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال را امضا کرد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به دنبال تصویب طرح بودجه موقت برای پایان دادن به تعطیلی دولت فدرال در کنگره، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه دوم بهمن این طرح را امضا کرد.

ابتدا سنای آمریکا با ۸۱ رای موافق در مقابل ۱۸ رای مخالف به طرح بودجه موقت رای داد. یک ساعت بعد نیز اعضای مجلس نمایندگان با این طرح بودجه موقت توافق کردند.

طبق این طرح، بودجه مورد نیاز دولت فدرال تا هشتم فوریه (به مدت ۱۶ روز) تامین می شود.

اکنون با امضای مصوبه کنگره توسط دونالد ترامپ، تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال پایان یابد.

این درحالی است که گفته می شود که جمهوریخواهان در سنا برای کسب توافق دمکرات ها، وعده داده اند که به زودی به مساله داکا، موضوع مهاجران غیرقانونی که در زمان کودکی به آمریکا آورده شده‌اند، می پردازند.

بخش هایی از دولت فدرال آمریکا شامگاه جمعه ۲۹ دی ماه، پس از آن‌که طرح بودجه موقت در سنا رای نیاورد، تعطیل شد. تصویب این طرح نیازمند ۶۰ رای در سنا بود.

طی سه روز گذشته مذاکرات فشرده ای بین رهبران جمهوریخواه و دمکرات در سنای آمریکا برای پایان دادن به بن بست کنونی برای تامین بودجه دولت فدرال در جریان بود.

دونالد ترامپ پس از رای سنا از رویکرد دمکرات ها استقبال کرد و گفت:ما درخصوص مهاجران به یک توافق دراز مدت دست خواهیم یافت، اگر و فقط اگر، چنین توافقی برای کشور خوب باشد.

چاک شومر، راهبر اقلیت دمکرات در سنا نیز گفته است انتظار دارد که در مقابل همکاری دمکرات ها، جمهوریخواهان نیز به خواست دمکرات ها در خصوص طرح داکا توجه کنند.

اکثر سناتورهای دمکرات خواستار تعیین وضعیت قانونی مهاجران در چارچوب برنامه موسوم به «داکا» هستند. «داکا» به صدها هزار نفر از کسانی مربوط می‌شود که در کودکی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند و اکنون در آستانه اخراج از ایالات متحده قرار دارند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چندی پیش به این برنامه حمایتی دوران باراک اوباما پایان داد.

رویترز می گوید، در حدود ۷۰۰ هزار کودک به صورت غیرقانونی از مکزیک و کشورهای آمریکا مرکزی به ایالات متحده آورده شده اند و اکثر آنها در آمریکا رشد کرده اند.

بااستفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG