لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

وزیر بهداشت و فرمانده سپاه: به کشورهای فقیر و آمریکا واکسن می‌دهیم


سعید نمکی، وزیر بهداشت و حسین سلامی، فرمانده سپاه در مراسم رونمایی از واکسن نورا
سعید نمکی، وزیر بهداشت و حسین سلامی، فرمانده سپاه در مراسم رونمایی از واکسن نورا

با وجود سرعت کند واکسیناسیون در ایران و اعتراض مردم به مدیریت دولت و گران بودن واکسن کرونای داخلی، سعید نمکی، وزیر بهداشت، و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، گفته‌اند در ماه‌های آینده واکسن کرونا «به کشورهای فقیر هدیه می‌دهیم».

این دو مقام ارشد حکومت ایران که روز یک‌شنبه، ۶ تیرماه در مراسم رونمایی از «واکسن نورا» که گفته می‌شود توسط سپاه پاسداران آماده می‌شود، سخنرانی می‌کردند، به کشور خاصی اشاره نکرده‌اند ولی وعده داده‌اند که در ماه‌های آینده چنین کاری می‌کنند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه، همچنین در حاشیه این مراسم گفته است اکنون زمان آن رسیده که «به آمریکایی‌ها واکسن بدهیم» و «اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آن‌ها کمک کنیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جو بایدن، رييس جمهور آمریکا روز ۲۰ خرداد اعلام کرد که ایالات متحده با اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر برای کشورهای فقیر خریداری خواهد کرد.

همزمان با وعده‌های مقام‌های حکومت ایران،‌ حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، بابت هل دادن سالمندان ایستاده در صف واکسن کرونا توسط مامور نیروی انتظامی، از مردم عذرخواهی کرد.

در روزهای گذشته انتشار یک ویدیو از برخورد یک مامور نیروی انتظامی با سالمندانِ منتظر در صف واکسن کرونا در رسانه‌های اجتماعی با واکنش زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

در این ویدیو یک مامور، تعدادی از سالمندان ایستاده در صف تزریق واکسن در محله‌ای واقع در شرق تهران را هل می‌دهد و روی زمین می‌اندازد. رئیس پلیس پایتخت گفته است «با مامور خاطی برخورد شده است».

محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس ایران، هم در جلسه امروز مجلس گفته است در برخی مراکز «برای تزریق نوبت دوم واکسن صف‌های طولانی تشکیل شده» و خواستار ساماندهی این وضعیت شده است.

اتمام ذخیره واکسن کرونا در بسیاری از مراکز درمانی کشور و نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم به بسیاری از شهروندان سالمندی که در هفته‌های گذشته دُز اول را دریافت کرده‌اند، موجب نگرانی بسیاری از شهروندان و سردرگمی سالمندان شده است.

گزارش رسانه‌های ایران در روزهای گذشته حاکی از بی‌نظمی و حضور شهروندان سالمند ایرانی در صف‌های طولانی دریافت نوبت تزریق واکسن است.

برخی سالمندان حتی با وجود دریافت پیامک مبتنی بر مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت دز دوم، پس از مراجعه با پاسخ منفی مبنی بر نبود واکسن یا تغییر تاریخ تزریق مواجه می‌شوند.

شماری از سالمندان حتی گزارش کرده‌اند که هنگام دریافت دز دوم واکسن به آن‌ها پیشنهاد شده که واکسن دیگری به غیر از واکسنی که دز اول آن را تزریق کرده بودند، دریافت کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا روز شنبه، ۵ تیر، ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دُز رسید.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون «گروه‌های هدف» حداقل به ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

این در حالی است که بنا بر آخرین اعلام گمرگ ایران، تاکنون شش میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

تاکنون واکسن برکت متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام که نهاد بزرگ اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی است، مجوز اضطراری توزیع دریافت کرده است که در روزهای گذشته قیمت این واکسن که فعلا ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده، مورد اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

منتقدان می‌گویند قیمت ۲۰۰ هزار تومانی واکسن برکت با ارز دولتی معادل ۴۷ دلار است و این در حالی است که دولت ایران می‌توانست چند ماه پیش واکسن‌های خارجی را با قیمت ارزان‌تر بخرد و از مرگ هزاران انسان جلوگیری کند

در حال حاضر واکسن کامل فایزر حدود ۱۹ دلار، مدرنا بین ۲۵ تا ۳۷ دلار، آسترازنکا شش دلار، بهارات (هند) چهار دلار، جانسون ۱۰ دلار، اسپوتنیک روسیه ۱۰ دلار و نوواکس ۱۶ دلار قیمت گذاری شده است و همه این واکسن‌ها بین ۷۰ تا ۹۵ درصد اثربخشی دارند ولی هنوز گزارش دقیقی از میزان اثرگذاری واکسن برکت منتشر نشده است.

ستاد اجرایی فرمان امام، بزرگ‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی است و در دوران کرونا با سرمایه‌گذاری در تولید ماسک و همچنین واکسن کرونا، انحصار تولید و توزیع در این بخش را در کنترل خود دارد.

XS
SM
MD
LG