لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

محکومیت قطعی مکرر اینترنت در سیستان‌و‌بلوچستان؛ «هدف پوشاندن نقض حقوق بشر است»


۲۳ سازمان و چهار فعال حقوق بشر به همراه ائتلاف «کیپ ایت آن»، به‌دنبال قطعی مکرر اینترنت در سیستان‌و‌بلوچستان در ماه‌های اخیر، خواستار توجه فوری به نقض پیوسته حقوق بشر در این استان شدند.

«کیپ ایت آن» ائتلافی است که برای پایان دادن به قطعی اینترنت مبارزه می‌کند.

این بیانیه مشترک را پایگاه اطلاع‌رسانی «حال وش» و «کمپین فعالان بلوچ»، در کنار «پن آمریکا»، «اتحاد برای ایران» و فعالان حقوق بشری چون شیرین عبادی و فریبا بلوچ امضا کرده‌اند.

این رسانه‌ها، نهادها و افراد تأکید کرده‌اند که قطعی اینترنت در سیستان‌و‌بلوچستان با هدف «سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر» در این استان انجام می‌شود و خواستار توقف فوری آن شده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده که «بیش از سه ماه است که مردم استان سیستان و بلوچستان ایران به ویژه شهر زاهدان، هر جمعه همزمان با نماز و تظاهرات بعد از آن دچار قطعی اینترنت می‌شوند. این اختلال مداوم منجر به چالش‌های مهمی برای جامعه محلی شده که به شدت به ارتباطات آنلاین برای فعالیت‌های روزانه خود متکی هستند.»

این بیانیه با اشاره به «جمعه خونین» زاهدان و با تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی معترضان، می‌افزاید که «دولت ایران در واکنش به اعتراضات جاری، به اقدامات مختلفی برای سرکوب آن متوسل شده است، از جمله ایجاد اختلال شدید در داده‌های تلفن همراه در استان، به ویژه در مناطقی که اعتراضات در حال وقوع است.»

بر اساس ماده ۳۵ اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) که ایران از اعضای آن است، کشورهای عضو این حق را دارند که «خدمات ارتباطی را به طور کلی یا برای انواع خاص مکاتبات» معلق کنند، اما مسئولیت دارند سایر اعضا و دبیرکل اتحادیه را بلافاصله در این زمینه مطلع کنند.

امضاکنندگان این بیانیه از اتحادیه بین‌المللی مخابرات و دبیرکل آن خواسته‌اند براساس ماده ۳۵ اساسنامه خود، ایران را تحت فشار قرار دهند تا قطعی اینترنت را متوقف کند.

امضاکنندگان این بیانیه تأکید کرده‌اند که «خواستار بررسی بیشتر نقض حقوق بشر» توسط جمهوری اسلامی، از جمله تلاش برای «ساکت کردن شهروندان» خود هستند.

در این بیانیه آمده که مردم سیستان و بلوچستان «سزاوار اظهارنظر آزادانه و بدون ترس از تلافی‌جویی» هستند.

در ماه‌های اخیر و ادامه اعتراضات شهروندان در شماری از شهرهای استان سیستان‌بلوچستان، به ویژه شهر زاهدان، باوجود کشتار معترضان در جمعه، هشتم مهر ۱۴۰۱ که به «جمعه خونین زاهدان» شهرت یافت، اینترنت این استان به صورت مداوم به ویژه در روزهای جمعه و همزمان با برپایی نماز قطع می‌شود.

شبکه نت‌بلاکس که دسترسی به اینترنت در جهان را دنبال می‌کند، جمعه‌های متعددی است که در حساب توئیتر خود اعلام می‌کند داده‌های این شبکه نشان می‌دهد که «اختلال قابل توجهی» در اتصال به اینترنت در زاهدان وجود دارد.

به‌دلیل قطع اینترنت، بارها پخش آنلاین خطبه‌های نماز با سخنرانی مولوی عبدالحمید، امام جمعه پرنفوذ اهل سنت در زاهدان ممکن نبوده است.

با این حال نه تنها اعتراضات در این استان به ویژه در روزهای جمعه ادامه دارد، بلکه تقریبا به طور مرتب، ویدئوها و تصاویر دست‌نوشته‌های اعتراضی در نماز جمعه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بزرگ خارج از کشور منتشر شده است.

مولوی عبدالحمید نیز در خطبه‌های نماز به سخنرانی‌های انتقادی خود در زمینه‌های مختلف ادامه داده است.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت گروه میان و رادیو فردا؛ ب.ب
XS
SM
MD
LG