لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

معاون وزیر خارجه آمریکا: عزم ما برای پاسخگو کردن حکومت ایران جزم‌تر شده است


شورای ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای توقف خشونت دولتی در ایران چه می‌تواند بکند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:01 0:00

گفت‌وگو با معاون وزیر خارجه آمریکا در امور حقوق بشر

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صبح پنج‌شنبه نشست ویژه‌ای درباره اعتراض‌ها در ایران خواهد داشت.

در گفت‌وگو با عذرا ضیا، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور حقوق بشر، در مورد اقداماتی که این شورا برای توقف خشونت‌ها علیه معترضان می‌تواند انجام دهد پرسیده‌ایم.

خانم ضیا در این گفت‌وگو تأکید می‌کند که جلسه ویژه شورای حقوق بشر،‌ گام مهمی برای پاسخگو کردن دولت ایران در قبال رفتار ظالمانه علیه مردم خودش محسوب می‌شود، و آمریکا انتظار دارد این نهاد برای پاسخگو کردن دولت ایران، اقدامات بیشتری را در نظر بگیرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین می‌گوید از زمان جان باختن مهسا امینی در بازداشت نیروهای امنیتی،‌ واکنش دولت ایالات متحده جدی و یکپارچه بوده و آمریکا همچنان همه امکانات موجود را برای پاسخگو کردن دولت ایران،‌ در نظر خواهد داشت.

شورای حقوق بشر به طور عملی و واقع‌بینانه برای ممانعت از ادامه خشونت‌ها در ایران چه می‌تواند بکند؟

پنجشنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل،‌ یک جلسه ویژه و بی‌سابقه خواهیم داشت که بر نقض جدی حقوق بشر در ایران تمرکز دارد.‌ چراکه دولت ایران به سرکوب ظالمانه مردم خودش و خشونت حکومتی علیه زنان و دختران ادامه می‌دهد.

ایالات متحده در کنار متحدین و شرکای خود تلاش می‌کند تا دولت ایران را به دلیل سرکوب ظالمانه مردم خودش،‌ پاسخگو کند.‌ از جمله و بخصوص با استناد به گزارش‌های شاهدان عینی که درباره خشونت جنسی علیه معترضان بازداشتی در بازداشتگاه‌ها شهادت داده‌اند.

ما از دریافت این گزارش‌ها،‌ به شدت منزجر شده‌ایم؛‌ اما در عین حال،‌ عزم ما هم برای پاسخگو کردن حکومت ایران،‌ جزم‌تر شده است. همزمان تعهد ما هم برای حمایت از مردم ایران،‌ در راستای دستیابی آنها به حقوق اولیه بشر و همینطور امکان برقراری ارتباط‌شان با هم و با دنیای خارج،‌ دو چندان شده است.

بنابراین جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل،‌ قدم بسیار مهمی در راستای تلاش‌های چندجانبه برای پاسخگو کردن دولت ایران در قبال رفتار ظالمانه علیه مردم خودش محسوب می‌شود.

آمریکا در هفته‌های اخیر،‌ مجموعه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعلام کرد. آیا اقدامات بیشتری را هم در نظر دارید؟

بله همین طور که اشاره کردید ایالات متحده،‌ مجموعه‌ای از تحریم‌ها رو علیه مقامات جمهوری اسلامی که مسئول این سرکوب ظالمانه مردم هستند‌، وضع کرده است. از جمله سپاه پاسداران،‌ وزارت اطلاعات، و سازمان صدا و سیما- که دائم اعترافات اجباری بازداشتی‌ها رو پخش می‌کند و به نوعی آنها را قربانی می‌کند.

همزمان، ما به همراه شرکا و متحدان‌مان،‌ از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا،‌ داریم، بر طراحی و وضع تحریم‌های هماهنگ،‌ علیه مقامات جمهوری اسلامی، که در برخورد خشونت‌بار با معترضان ایرانی نقش دارند، کار می‌کنیم. ما همچنان همه امکانات موجود -چه یکجانبه،‌ چه چندجانبه و چه ابزارهای سازمان ملل متحد، را برای پاسخگو کردن دولت ایران،‌ در نظر خواهیم داشت.

در واشینگتن،‌ درخواست‌های روزافزونی به گوش می‌رسد که از دولت جو بایدن می‌خواهند صدا و سیما را تحریم کند. آیا دولت آمریکا اصولاً چنین اقدامی را در نظر دارد؟

خب تردیدی نیست که دولت ما کاملاً روی پاسخگو کردن همه افراد و نهادهای درون حکومت ایران، که در سرکوب معترضان دست دارند،‌ تمرکز دارد. ما،‌ مرتباً بررسی می‌کنیم که چه اسناد و مدارکی داریم، و بر همان اساس، اقدام می‌کنیم.

شما اخیراً نشستی با گروهی از زنان فعال ایرانی داشتید. دولت آمریکا هم گروهی از افراد مرتبط با رژیم رو تحریم کرده است. اما خیلی از منتقدها می‌گویند دولت بایدن،‌ فاقد یک استراتژی واقعی در قبال ایران است،‌ و همینطور می‌گویند در موضع‌گیری در قبال بحران ایران،‌ خیلی کند عمل کرده است. پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

خب من کاملاً با این برداشت موافق نیستم.‌ چون آنچه از زمان کشته شدن مهسا امینی در بازداشت نیروهای امنیتی در ماه سپتامبر شاهدش بودیم،‌ واکنش جدی و یکپارچه دولت آمریکا بوده است.

دولت ما، واکنش‌های جدی داشته؛ از وضع مجموعه تحریم‌هایی علیه مقامات ارشد ایران،‌ تا صدور مجوز عمومی D2 برای وزارت خزانه‌داری که به شرکت‌های فناوری آمریکا اجازه می‌دهد امکانات و پلتفرم‌های تازه‌ای را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهند، تا بتوانند از حق اساسی‌شان برای آزادی بیان، برقراری ارتباط با هم، و برقراری ارتباط با جهان،‌ بهره‌مند شوند. این اقدام،‌ در پاسخ به تلاش مقامات جمهوری اسلامی،‌ برای محروم کردن میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور از دسترسی به اینترنت در نظر گرفته شده است.

از آن زمان،‌ ما در هماهنگی با جامعه بین‌المللی کار کردیم و الان می‌دانیم که آمریکا در تلاش برای پاسخگو کردن دولت ایران،‌ تنها نیست. الان شاهد موج فزاینده‌ای از محکومیت جهانی اقدامات جمهوری اسلامی هستیم.

بنابراین باعث افتخار ماست که به تلاش جمعی ۵۴ کشور برای صدور بیانیه مشترکی از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با هدف محکوم کردن سرکوب فزاینده مردم ایران پیوستیم. ما از تلاش‌های اسپانیا و شیلی برای تهیه این بیانیه مشترک قدردانی کردیم و همینطور قدردان ابتکار عمل آلمان و ایسلند برای برگزاری جلسه ویژه و بی‌سابقه پنجشنبه،‌ در شورای حقوق بشر سازمان ملل هستیم؛ جلسه‌ای که انتظار داریم برای پاسخگو کردن دولت ایران، اقدامات بیشتری رو در نظر بگیرد.

XS
SM
MD
LG