لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

اطلاعات سپاه پاسداران چند فعال رسانه‌ای نزدیک به حکومت را بازداشت کرد


کانال تلگرامی سپاه پاسداران روز پنجشنبه ۲۶ خرداد از بازداشت شماری از فعالان رسانه‌های نزدیک به حکومت خبر داد و آنان را مدیران کانال‌های خبری «نيمه‌محرمانه، سرائر و سایه‌نويس» معرفی کرد.

سازمان اطلاعات سپاه اتهام بازداشت‌شدگان را «تشویش اذهان عمومی و انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده» اعلام و ادعا کرده که آنها می‌خواستند از طریق انتشار این اسناد و «با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد اختلاف نمایند».

اطلاعات سپاه پاسداران اسامی بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده است، اما در شبکه‌های اجتماعی، یکی از آنان «علی قلهکی» معرفی شده که به «فعال رسانه‌ای اصولگرا» مشهور است و از او به‌عنوان یکی از دست‌اندرکاران کانال‌های تلگرامی نزدیک به سپاه یاد می‌شود.

سپاه پاسداران همچنین با اشاره فعالیت بازداشت‌شدگان در کانال‌های تلگرامی، از آن‌ها به‌عنوان «جعبه سیاه تلگرام» نام برده است.

این اطلاعیه در حالی است که علی قلهکی چند سال است که به‌عنوان یک چهره رسانه‌ای نزدیک به سپاه فعالیت گسترده و آشکاری در حمایت از حکومت در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و تلگرام دارد.

سپاه در اطلاعیه خود هیچ اشاره‌ای به جزئیات خبرهای طبقه‌بندی‌شده نکرده است، اما پیش از این خبری مبنی بر درگیری لفظی میان علی لاریجانی و سعید جلیلی در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر موضوع برجام از سوی این کانال‌ها منتشر شده بود که متعاقب آن، مجمع این خبر را تکذیب کرد.

همزمان مالک شریعتی، نماینده مجلس، در توئیتی، از «حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران» برای این بازداشت‌ها تشکر کرد و آنان را «حلقه خطرناک» نامید.

این نماینده مجلس نوشت: «امیدوارم به‌زودی گزارش اسامی افراد عامل و خصوصا آمرِ این حلقه خطرناک، سوابق فعالیت‌ها و عناصر حامی‌شان در مراکز مهم دارای دسترسی به اطلاعات حساس که میکروب اختلاف در کشور را به‌ویژه میان مسئولان پخش می‌کردند، برای مردم شفاف و برای دیگران مایه عبرت شود».

بررسی فعالیت رسانه‌ای علی قلهکی نشان می‌دهد که او در عین حمایت همه‌جانبه از حکومت، در برخی موارد، از جمله در انتخاب برخی استانداران، از منتقدان ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، بوده است تا جایی که سال گذشته گفت: «همهٔ نظام به آقای رئیسی کمک کردند تا رئیس‌جمهور شود».

علی قلهکی
علی قلهکی

علی‌رغم این‌که بازداشت آقای قلهکی در میان آن دسته از کاربران شبکه‌های اجتماعی که نزدیک به حکومت هستند و «افسر سایبری» خوانده می‌شوند، تا لحظه تنظیم این گزارش با سکوت نسبی مواجه شده است، علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران سرشناس تندرو نزدیک به حکومت، از این بازداشت‌ها استقبال کرده است.

رائفی‌پور در توئیتر با یادآوری یک توئیت مربوط به زمستان سال گذشته که در آن گفته بود برخی «ماحصل زحمت همه بچه‌های انقلابی خصوصاً مصاف» در تبلیغ سایبری با موضوع کشته شدن قاسم سلیمانی را «به نام خودشان فاکتور و‌ رزومه کرده‌اند»، بازداشت‌شدگان را «فاسد» خواند.

این سخنران که مؤسسه مذهبی تبلیغاتی «مصاف» را با حمایت حکومت اداره می‌کند، بدون نام بردن از علی قلهکی تأکید کرد که «سرگروه ادمین‌ها پروژه‌بگیر قهاری است که پیش از این هشدار داده بودم».

اصطلاحات «پروژه‌بگیر» و «فاکتور کردن» در شبکه اجتماعی توئیتر در مورد آن دسته از افسران سایبری زیر نظر سپاه به کار می‌رود که برای فعالیت‌های تبلیغاتی خود در این شبکه دستمزد دریافت می‌کنند.

پیش از این، در اردیبهشت‌ماه، نیز وب‌سایت «رجانیوز» که در گذشته از محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد و پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی از حامیان اوست، به کانال «اخبار نیمه‌محرمانه» حمله کرده بود.

رجانیوز نوشته بود که «این کانال در ماجرای حواشی سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه، سعی داشت با مرتبط نشان دادن این ماجرا با اطرافیان رئیس‌جمهور، این رخداد را نقطه‌ای برای تقابل میان مجلس و دولت یا به طور مشخص رئیسی و قالیباف قرار دهد».

اختلاف‌نظر در میان طیف‌های گوناگون اصولگرایان حامی جمهوری اسلامی پس از شروع ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی بیشتر بروز یافته و در برخی موارد دو طرف همدیگر را به بهره‌برداری‌های مالی و رانتی نیز متهم می‌کنند.

از سوابق علی قلهکی اطلاعات مستندی در دست نیست، اما در دوسالی که از فعالیت او در توئیتر می‌گذرد، از او به‌عنوان فعال رسانه‌ای نزدیک به نهادهای امنیتی نیز یاد می‌شود.

با استفاده از اطلاعیه سپاه، توئیتر، رجانیوز و وب‌سایت رادیو فردا/ر.ش/ک.ر
XS
SM
MD
LG