لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

السیسی از رخنه گروه حکومت اسلامی به مصر خبر داد


  عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر.
 عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، با اشاره به شکست‌های اخیر گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق، از رخنه افراد این گروه به مصر از طریق لیبی خبر داده است.

مصر که در سه سال اخیر سرگرم مقابله با نیروهای وابسته به گروه حکومت اسلامی (داعش) در شبه جزیره سینا، در شمال شرقی این کشور، بوده به‌تازگی شاهد افزایش درگیری‌ها در منطقه بیابانی‌ غرب آن کشور در ‌مرز با لیبی‌ است.

هفته گذشته گروهی از شبه نظامیان به نیروهای امنیتی مصر در غرب قاهره حمله کردند. در حالی‌که وزارت کشور مصر شمار کشته‌شدگان در این حمله را ۱۶ مامور پلیس اعلام کرد، مقام‌های امنیتی گفته‌اند که شمار قربانیان از مرز ۵۰ تن فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری مصر «بی‌ثباتی استراتژیک» ناشی از ناآرامی‌های منطقه‌ای را دلیل تقویت اجباری قوای نظامی مصر در سال‌های اخیر برشمرده است. مصر در طول سه سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار صرف خرید تسلیحاتی از قبیل جت‌های جنگنده فرانسوی رافائل، ناوهای هلی‌کوپتربر، جت‌های جنگنده میگ ۲۹ ، هلی‌کوپترهای جنگنده روسی و زیردریایی‌های آلمانی کرده است.

مصر در حالی متحمل چنین هزینه هنگفتی شده که اوضاع اقتصادی‌اش هنوز پس از گذشت شش سال از بروز ناآرامی‌ها به ثبات لازم نرسیده است. قاهره که سالانه ۱.۳ میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند، سال گذشته برای موفقیت اصلاحات در مصر وامی ۱۲ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد.

عبدالفتاح السیسی که روز چهارشنبه ۱۷ آبان در نشستی مطبوعاتی در بندر شرم‌الشیخ سخن می‌گفت با اشاره به هرج‌ومرج کنونی در لیبی که ناشی از اعتراض‌های عمومی سال ۲۰۱۱ میلادی بةشمار می‌رود، ورود شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) به آن کشور را کاملا «عادی» خواند.

رئیس‌جمهوری مصر بی‌ثباتی در منطقه و تهدید تروریسم را مختص کشورش ندانست و در ضمن، آن را خطری برای اروپا توصیف کرد.

آقای السیسی در ادامه این نشست خبری به اتیوپی که در حال تکمیل ساخت بزرگترین سد هیدروالکتریک آفریقا بر روی ریزشاخه اصلی رود نیل است، هشدار داد. مصر با جمعیت ۹۵ میلیونی نگران کاهش چشمگیر سهمش از آب رود نیل است.

اتیوپی ساخت این سد را امری حیاتی در توسعه خود دانسته و همواره تلاش کرده است که نگرانی‌های قاهره را برطرف کند.

XS
SM
MD
LG