لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

ارتش مصر از نابودی چندین هدف شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در سینا خبر داد


سخنگوی ارتش مصر: نیروی هوایی ۶۶ محل مورد استفاده تروریست‌ها را هدف قرار داده و نابود کرده است
سخنگوی ارتش مصر: نیروی هوایی ۶۶ محل مورد استفاده تروریست‌ها را هدف قرار داده و نابود کرده است

ارتش مصر با اعلام نابودی چندین هدف متعلق به شبه نظامیان اسلام‌گرا در شمال شبه جزیره سینا گفت که نیروهایش ۱۶ عضو این گروه را کشته و بیش از ۳۰ مظنون را دستگیر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تامر رفاعی، سخنگوی ارتش مصر، روز یکشنبه ۲۲ بهمن، گفت: در حملات هوایی که روز جمعه ۲۰ بهمن، آغاز شد، وسایل نقلیه، مخفیگاه‌های اسلحه، مراکز مخابراتی و زمین‌های کشت غیرقانونی خشخاش (تریاک) مورد هدف قرار گرفت.

او همچنین اشاره کرد که نیروی هوایی مصر «۶۶ محل مورد استفاده تروریست‌ها» را هنگام حملات هوایی و زمینی در آنها پناه می گرفتند، هدف قرار داده و نابود کرده است.

عملیات زمینی، هوایی و دریایی ارتش و پلیس مصر که هدف از آن، «عناصر و سازمان‌های تروریست و جنایتکار» بود، پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفته است؛ انتخاباتی که در ماه مارس سال جاری میلادی و پس از خارج و یا رد شدن همه مخالفان جدی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، برگزار خواهد شد و بدون شک، او برای یک دوره‌ چهارساله دیگر برنده آن خواهد بود.

آقای السیسی که ادعا می‌کند تنها شخصی است که می‌تواند امنیت را به مصر بازگرداند، دستور عملیات در شبه جزیره سینا را پس از حملات شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) صادر کرده بود.

این شبه نظامیان در ماه نوامبر گذشته در مرگ‌بارترین حمله در تاریخ معاصر مصر، ۳۱۱ نمازگزار را در مسجدی در سینا کشتند و این موضوع باعث شد عبدالفتاح السیسی یک مهلت سه ماهه به نیروهای امنیتی بدهد تا برای بازگرداندن نظم اقدام کنند.

اما یک ماه بعد، ‌در ماه دسامبر، در نتیجه حمله موشکی نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) به یک هلی‌کوپتر،‌ یک افسر ارتش کشته شد و دو تن دیگر زخمی شدند.

نیروهای شبه نظامی از مدت ها پیش در شبه جزیره سینا حضور داشته اند اما پس از آنکه عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۳ میلادی با انجام کودتای نظامی، محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلام گرای مصر، را سرنگون کرد حضور آنان و عملیات شان افزایش یافت.

در همین حال، دو گروه شبه نظامی که در گذشته حملاتی علیه نیروهای امنیتی انجام داده‌اند، در بیانیه‌هایی، از برنامه‌های خود برای انجام حملات جدید در آینده خبر دادند.

این دو گروه از مردم مصر خواستند در مقابل «رژیم جنایتکار که با دست خود گورش را می‌کند» متحد شوند و قول دادند که مبارزه با حکومت را ادامه خواهند داد.

لواء الثوره،‌یکی از این دو گروه شبه نظامی، گفت عملیات ارتش و پلیس مصر که شامل ده‌ها هزار سرباز بود، نشاندهنده آن بود که دولت کنترل شبه جزیره سینا را از دست داده است.

به نوشته آسوشیتدپرس،‌ مقامات بر این باورند که هر دو گروه که از سوی مصر و آمریکا به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند، گروه‌های منشعب از حزب اخوان‌المسلمین هستند که از سوی دولت السیسی غیرقانونی اعلام شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ م.ش/ب.ک
XS
SM
MD
LG