لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

بازگشایی موقت گذرگاه رفح پس از واگذاری کنترل آن به تشکیلات خودگردان


کنترل گذرگاه رفح اخیراً به تشکیلات خودگردان فلسطینی واگذار شده است.
کنترل گذرگاه رفح اخیراً به تشکیلات خودگردان فلسطینی واگذار شده است.

در پی تحویل مسئولیت گذرگاه رفح از حماس به تشکیلات خودگردان فلسطینی، مصر مرز مشترکش با غزه، را روز شنبه به طور موقت بازگشایی کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام فلسطینی که هویتش فاش نشده گزارش داده که گذرگاه رفح از صبح شنبه به مدت سه روز باز خواهد ماند. بنا بر این گزارش در همین مدت زمانی کوتاه حدود ۲۰ هزار نفر از ساکنان غزه تقاضا کرده‌اند وارد مصر شوند.

این مقام فلسطینی خاطر نشان کرده که «مصر این گذرگاه را بنا بر مسائل بشردوستانه‌ گشوده» و پرسنل غیرنظامی و امنیتی که مسئول کنترل طرف فلسطینی‌اند همگی از کارکنان دولت آشتی به رهبری رامی حمدالله هستند.

فتح و حماس ماه گذشته پیمان آشتی ملی را با میانجی‌گری مصر در قاهره امضا کردند.

وفاق ملی فلسطینی به دولت تشکیلات خودگردانی امکان می‌دهد تا اختیارات امور غزه را بعد از ۱۰ سال تسلط حماس بر این باریکه، به دست بگیرد.

مرز مصر با نوار غزه از ماه اوت، دو ماه و نیم قبل، کاملاً بسته شد. پیش از آن هم بخش اعظم این مرز از سال‌ها قبل بسته شده است.

حماس، حاکمان اسلامگرای غزه، هفته گذشته بر اساس پیمان آشتی ملی، مسئولیت شماری از گذرگاه‌های مرزی را به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردانی واگذار کرد. حماس قرار است تا ۱۰ آذرماه قدرت داخلی را به تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در نوار غربی تسلیم کند.

در گام اول حماس کنترل مرز را ۱۷ روز قبل واگذار کرد. بر پایه این توافق‌نامه پیش‌بینی می‌شود که باز شدن گذرگاه رفح قالب منظم‌تری پیدا کند.

مجید فرج، رئیس سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه با یحیی سینوار، رهبر ارشد حماس، در غزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

تمامی فراکسیون‌های فلسطینی قرار است هفته آینده در قاهره برای گفت‌وگو درباره چگونگی پیشبرد پیمان آشتی ملی دیدار کنند.

اسرائیل و مصر بنا بر آنچه ضرورت منزوی‌سازی حماس می‌خواندند، سال‌ها غزه را در حصر قرار داده بودند.

XS
SM
MD
LG