لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

نماینده مجلس به نقل از محسنی اژه‌ای: از ابتدا با برجام مخالف بودیم


معاون اول قوه قضائیه از اقدامات دولت در مدیریت بحران ارزی انتقاد کرد.
معاون اول قوه قضائیه از اقدامات دولت در مدیریت بحران ارزی انتقاد کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نایب رئیس فراکسیون «مستقلان ولایی» مجلس، اعلام کرد که معاون اول قوه قضائیه در نشست این فراکسیون گفته که «از ابتدا با برجام مخالف بودیم».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به گفته آقای جعفرزاده ایمن آبادی، غلامحسین محسنی اژه ای، روز یکشنبه ۱۱ شهریور در نشست این فراکسیون گفته است: «ما از ابتدای سال ۹۶ و با آغاز اجرای برجام با آن مخالف بودیم و پیش‌بینی ما شکست برجام بود»​.

وی روز ۱۵ دی ۹۵ نیز ضمن انتقاد از عملکرد دولت درباره برجام گفته بود: « آیا دولت همه قراردادها را به‌صورت شفاف مطرح می‌کند، قطعاً نه؛ مثلا در برجام خیلی چیزها را نگفتند ولی وقتی افشا می‌شد و یا آمریکایی‌ها می‌گفتند مجبور به اطلاع‌رسانی می‌شدند».

در همین حال رئیس و دیگر مقامات قوه قضائیه نیز پیشتر از اینکه به گفته آنان، دولت همه اقدامات خود را «معطل برجام کرده بود»، انتقاد کرده بودند.

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» در تیرماه سال ۱۳۹۴ بدست آمد و از آن زمان، برخی از اصولگرایان و بسیاری از چهره‌های تندرو نظام جمهوری اسلامی ایران به مخالفت با آن برخاستند.

رهبر ایران به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی که خود در جریان جزئیات مذاکرات قرار داشت نیز به صف مخالفان برجام پیوست.

آیت‌الله خامنه‌ای علی خامنه‌ای روز ۲۲ مرداد با اشتباه خواندن مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند».

وی همچنین با اشاره به گفته‌های پیشین خود درباره آتش زدن برجام گفته بود: «علت آنکه آن را آتش نزدیم، این بود که فکر می‌کردیم شاید بتوان منافع ملی را با آن تامین کرد، اگر منافع ملی تامین نشود، ما هم همان آتش زدن را بلدیم».

پیشتر، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در روز ۹ مرداد، سپاه پاسداران و «دلواپسان» را مسبب اوضاع کنونی کشور دانسته و گفته بود که آنان با آزمایش‌های موشکی مانع اجرای برجام شدند.

حسن روحانی نیز در دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری پارسال، سپاه پاسداران را متهم کرد که با نشان دادن انبارهای موشک‌ها و نوشتن شعار روی موشک‌ها، قصد برهم زدن توافق اتمی وین را داشت.

معاون اول قوه قضائیه روز یکشنبه همچنین در نشست فرماندهان نیروهای مسلح و امامان جماعات استان تهران از اقدامات دولت در مدیریت بحران ارزی انتقاد کرد.

آقای اژه‌ای گفت: «مسئولان به جای اینکه در این شرایط حساس، پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص صیانت از ارز و ذخایر بانکی کشور انجام دهند، تمامی محدودیت‌های گشایش اعتبارات و ثبت سفارش واردات کالاهای لوکس را برداشتند».

وی تاکید کرد در طرح پیش فروش سکه که «بیش از ۵۰ تن طلا در قالب سکه بدون هیچ‌گونه ساز و کار خاصی در مدت کوتاهی بین مردم به فروش رسید».

به گفته آقای اژه‌ای، بانک مرکزی برای مقابله با نوسانات ارزی «از میان ۶۰۰ صرافی دارای مجوز فقط به ۱۶ صرافی اجازه فعالیت و از میان ۲۸ بانک کشور به ۱۶ بانک اجازه داد و ستد داده بود».

اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته و با اعلام تصمیم نهایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج از برجام با تلاطم و تنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌ است.

ریال ارزش خود را در برابر دلار به‌طور چشم‌گیری از دست داده، بهای سکه و کالاهای دیگر افزایش یافته و موجی از اعتراضات در چندین شهر ایران شکل گرفته‌ است.

مقامات قوه قضائیه و دیگر نزدیکان رهبرجمهوری اسلامی دلیل مشکلات اقتصادی ایران را نه تحریم‌های آمریکا، بلکه عملکرد «ضعیف» دولت و همچنین به گفته آنان «سوء استفاده افراد سودجو» می‌دانند.

در همین حال پس از نوسانات در بازار ارز ایران مقامات قوه قضائیه از بازداشت تعدادی از افراد به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» خبر داده‌اند و دادگاه تعدادی از این افراد نیز برگزار شده است.

بر اساس گزارش وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری‌های ایرنا و ابسنا و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG