لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

احمد خاتمی: هزینه حمله آمریکا به ایران شامل اسرائیل هم خواهد شد


آیت الله احمد خاتمی گفت: هزینه جنگ احتمالی آمریکا با ایران «هیولا» خواهد بود
آیت الله احمد خاتمی گفت: هزینه جنگ احتمالی آمریکا با ایران «هیولا» خواهد بود

آیت‌الله احمد خاتمی تهدید کرد که در صورت حمله آمریکا به ایران، هم‌پیمان واشینگتن، اسرائیل، نیز هزینه آن را خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان که روز چهارشنبه ۳۱ مرداد، در خطبه‌های نماز عید قربان سخن می‌گفت، اعلام کرد که هزینه جنگ احتمالی آمریکا با ایران «هیولا» خواهد بود.

آیت‌الله خاتمی افزود: «در صورت تعرض به ایران، هزینه فقط شامل آمریکایی‌ها نخواهد شد بلکه شامل هم‌پیمانش، رژیم صهیونیستی هم خواهد شد».

جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن کشور در موارد مختلف از «نابودی» آن سخن گفته‌اند.

پیشتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، گفته بود که مقام‌های آمریکا می‌دانند «نتایج» حمله نظامی به ایران چه خواهد بود و «چه هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت».

او همچنین مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر واگذاری اجازه حمله به ایران به کنگره آن کشور را «نشان از توانمندی و قدرت ایران» دانسته بود که به گفته او، «به آنها فهمانده است که اگر کسی بخواهد به ایران تجاوز کند، باید هزینه سنگینی را بپردازد».

مجلس نمایندگان آمریکا روز سوم خرداد سال جاری با الحاق متممی به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ این کشور اعلام کرد که دولت آمریکا بدون مجوز کنگره نمی‌تواند علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، همان روز در پاسخ به نمایندگان مجلس سنای این کشور گفت که فشار دولت دونالد ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست.

به رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله خاتمی در مورد بحث مذاکره بین واشینگتن و تهران هم گفت که آمریکا در پی مذاکره نیست،‌ بلکه «در پی دیکتاتوری در مذاکره است».

او با اشاره به اینکه آمریکا آرزوی مذاکره با ایران را به گور خواهد برد، ‌اضافه کرد: «آنها باید بدانند نظام جمهوری اسلامی در برابر دیکتاتوری ایستاده و خواهد ایستاد».

این عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اعلام اینکه ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد،‌ افزود: «ایرانی‌ها می‌دانند آمریکایی‌ها چه بلایی بر سر برجام آوردند؛ آنها در اقدامی غیر‌انسانی، برجام را به هم زد».

آمریکا در اردیبهشت ماه از برجام خارج شد. دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا، از ناقص بودن برجام، پوشش ندادن برنامه موشکی ایران و همچنین آنچه که نقش مخرب تهران در صلح و ثبات منطقه‌ای خواند، به عنوان دلایل خروج از این توافق هسته‌ای یاد کرد.

آمریکا و متحدانش در منطقه بارها از سیاست‌های ایران در منطقه به ویژه در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه و حوثی‌های یمن انتقاد کرده و تهران را به تأمین مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی متهم کرده‌اند. اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

در سخنان روز چهارشنبه، احمد خاتمی همچنین گفت که آمریکا با این هدف که مسائل موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات بگنجاند، برجام را برهم زده است. او افزود: «آنها می‌گویند ایران، آن طرف میز و ما این سوی میز می‌نشینیم. ما هر چه گفتیم شما بپذیرید اما نظام اسلامی در برابر این خواسته ایستاده، می‌ایستد و خواهد ایستاد».

پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه ۲۹ مرداد، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفت: چنانچه مقام‌های ایران بخواهند، با آنها دیدار خواهد کرد، در غیر‌ این‌صورت این موضوع برای او اهمیتی ندارد.

او این موضوع را در پاسخ به واکنش مقام‌های ایرانی به پیشنهادش برای دیدار بدون پیش شرط با رهبران آن کشور ابراز داشت.

آقای ترامپ که تحریم‌های جدید را علیه ایران اعلام کرده است، در هفته‌های اخیر برای مذاکره با تهران، حتی بدون پیش‌شرط، اعلام آمادگی کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوم مرداد گفته بود: «ما آماده‌ایم که به یک توافق واقعی برسیم. نه آنچه در دولت قبلی شکل گرفت و یک فاجعه بود».

اشاره او به توافق هسته‌ای گروه پنج به علاوه یک با ایران بود که بارها از آن به عنوان یک توافق بد یاد کرده است.

پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران به منظور یافتن جایگزینی برای برجام، واکنش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دیگر مقام‌های ایران را درپی داشته است.

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در سخنانی مذاکره با آمریکا را «ممنوع» کرد و در عین حال احتمال حمله نظامی امریکا به ایران را هم منتفی دانست.

حسن روحانی نیز گفت: جمهوری اسلامی با «همه دنیا» در حال «تعامل و مذاکره» است و آمریکایی‌ها نیز خود «شرایط مذاکره» با تهران را از بین برده‌اند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در تازه‌ترین اظهار نظر درباره گفت‌وگو با ایران تصریح کرده چنانچه مقام‌های ایران، بخواهند با آنها دیدار خواهد کرد، در غیر‌ این‌صورت این موضوع برای او اهمیتی ندارد.​

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و منابع خبری/ر.ب/م.ا
XS
SM
MD
LG