لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

اردوغان: خواستار مناسبات بهتری با اسرائیل هستیم، اما مسئله فلسطین خط قرمز است


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه ۵ دی گفت آن کشور خواستار مناسبات بهتری با اسرائیل است ولی سیاست اسرائیل در قبال فلسطینیان «غیرقابل قبول» است.

مناسبات ترکیه و اسرائیل که زمانی متحدان منطقه‌ای بودند در سال‌های اخیر سرد و در مقاطعی تیره شده است.

دولت ترکیه بارها سیاست‌های اسرائیل در مناطق اشغالی و رفتار آن کشور با فلسطینیان را محکوم کرده است. آنکارا در عین حال از عادی‌سازی مناسبات اسرائیل با چند کشور عربی که در ماه‌های اخیر با میانجی‌گری واشینگتن انجام شد، انتقاد کرده است.

آقای اردوغان پس از شرکت در نماز جمعه در شهر استانبول به خبرنگاران گفت: «سیاست مربوط به فلسطین خط قرمز است. ما نمی توانیم سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینیان را بپذیریم. اقدامات بی‌رحمانه اسرائیل در این زمینه غیرقابل پذیرش است.»

رییس جمهور ترکیه افزود: «اگر این مسئله در سطوح بالای تصمیم‌گیری اسرائیل وجود نداشت مناسبات ما با آن کشور می‌توانست متفاوت باشد.»

او ضمن یادآوری این نکته که تبادل و اشتراک اطلاعات امنیتی بین دو کشور هنوز ادامه دارد گفت: «ما تمایل داریم که مناسبات دو کشور بهبود یابد.»

وزارت خارجه اسرائیل حاضر نشد به سخنان آقای اردوغان واکنش نشان دهد.

سال ۲۰۱۸ پس از کشته شدن ده‌ها نفر از فلسطینیان بر اثر حملات اسرائیل به نوار غزه، مناسبات اسرائیل و ترکیه به شدت تیره شد و دو کشور سفیر طرف مقابل را اخراج کردند.

در ماه اوت امسال نیز اسرائیل اعطای گذرنامه ترکیه به تعدادی از اعضای حماس در استانبول را محکوم و آن را اقدامی «به شدت غیردوستانه» توصیف کرد.

گروه حماس در سال ۲۰۰۷ با پیروزی بر سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری محمود عباس توانست کنترل نوار غزه را به دست بگیرد.

از آن زمان تاکنون سه مورد درگیری شدید بین نیروهای حماس و ارتش اسرائیل روی داده است. دولت ترکیه می‌گوید حماس یک نیروی سیاسی مشروع است که از طریق انتخابات دمکراتیک به قدرت رسیده است.

اسرائیل در ماه‌های اخیر با چندین کشور عربی از جمله امارات، بحرین، سودان و مراکش روابط کامل دیپلماتیک برقرار کرده است. این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که در شرف عادی‌سازی مناسبات خود با پنجمین کشور مسلمان است. حدس زده می‌شود که این مورد یک کشور آسیایی است.

دولت ترکیه از سرگیری مناسبات اسرائیل با کشورهای مسلمان را محکوم کرده و آقای اردوغان در واکنش به این توافق تهدید کرده بود که مناسبات ترکیه با امارات متحده عربی را به حالت تعلیق درخواهد آورد و سفیر ترکیه را از آن کشور فرا خواهد خواند.

دولت ترکیه تصمیم بحرین برای عادی سازی مناسبات با اسرائیل را نیز محکوم کرده و آن را ضربه‌ای به حقوق فلسطینیان دانسته است.

فلسطینیان توافق‌های اخیر بین اسرائیل و کشورهای مسلمان را خیانت به آرمان خویش و تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی می‌دانند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG