لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه را «بررسی می‌کند»


طبق پیش‌نویسی که وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تهیه کرده‌اند، این اتحادیه در صدد وضع تحریم‌های جدید علیه سوریه به دلیل تولید و استفاده از سلاح شیمیایی در جریان جنگ داخلی این کشور است و از جمله قصد دارد افراد بیشتری را به فهرست سیاه خود اضافه می‌کند.​

گزارش خبرگزاری رویترز عنوان می‌کند وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه در مورد رخدادهای سوریه تشکیل جلسه دهند. این در حالی است که غرب هم‌زمان مشغول بررسی امکان واکنش نظامی به حمله شیمیایی در سوریه است.

شماری از مقامات رسمی اتحادیه اروپا روز جمعه گفتند که تحقیقات و شواهد در رابطه با حمله شیمیایی در دوما آشکارا بر نقش حکومت سوریه در این رخداد دلالت دارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هشدار داده بود ممکن است نسبت به این اقدام سوریه، واکنش نظامی نشان دهد. فرانسه و بریتانیا هم گفته بودند احتمال واکنش نظامی را بررسی می‌کنند.

گزارش شده ترزا می، نخست وزیر بریتانیا از حمایت کابینه خود برخوردار است تا برای جلوگیری از حمله‌ شیمیایی دیگر در کنار آمریکا و فرانسه علیه سوریه دست به اقدام بزند.

اما از سویی آلمان، ایتالیا و هلند گفته‌اند که به جریان اقدام نظامی علیه سوریه نمی‌پیوندند. دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم حاضر نشده‌اند موضع خود را پیشاپیش جلسه روز دوشنبه اعلام کنند.

نسخه‌ای از این پیش‌نویس در اختیار خبرنگار رویترز قرار گرفته است. با این‌ حال، مقامات رسمی اتحادیه اروپا گفته‌اند این امکان وجود دارد که تا پیش از جلسه روز دوشنبه، تغییراتی در آن اعمال شود.

در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، ۲۵۷ نفر در فهرست سیاه قرار دارند و دارایی‌های ۷۰ نهاد هم در اتحادیه اروپا مسدود شده است.

در نسخه فعلی، این پیش‌نویس تصریح می‌کند که اگر سوریه به روند سرکوب ادامه دهد، اتحادیه اروپا تشدید تحریم‌ها را دنبال خواهد کرد.

طبق این پیش‌نویس،‌ اتحادیه اروپا تاکید کرده در صورتی که گفت‌وگوی سیاسی میان دولت حاکم سوریه و مخالفان در کار نباشد، اتحادیه اروپا هزینه‌ای برای بازسازی سوریه پرداخت نخواهد کرد. این پیش‌نویس همچنین از روسیه، ایران و ترکیه بابت حضور نظامی‌شان در سوریه انتقاد کرده و گفته همگی باید در مورد جرایم جنگی از جمله استفاده از سلاح شیمیایی، پاسخگو باشند.

فاضل عبدالغنی، رییس شبکه دفاع از حقوق بشر در سوریه‌ در جلسه‌ای با دیپلمات‌های اروپایی از اتحادیه اروپا خواسته بود به اقدام نظامی در سوریه متوسل شود. فاصل عبدالغنی به رویترز گفته است:‌ «تنها راه جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، به عقب راندن (بشار)‌ اسد برای حضور در مذاکرات است. ما باید نیروهای نظامی سوریه را به شکلی شاخص، تضعیف کنیم.»

در پیش‌نویس مزبور، هیچ اشاره‌ای به احتمال اقدام نظامی در سوریه از سوی اتحادیه اروپا نشده است.

با استناد به گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا؛ ک.ت.
XS
SM
MD
LG