لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

کمیسر انرژی اروپا: موضع ما با آمریکا درباره لغو معافیت مشتریان نفت ایران متفاوت است


میگل آریاس کانیته (راست) و ریک پری در کنفرانس خبری مشترک در بروکسل.
میگل آریاس کانیته (راست) و ریک پری در کنفرانس خبری مشترک در بروکسل.

میگل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه۱۲ اردیبهشت از اقدام آمریکا در لغو معافیت کشورهای خریدار نفت ایران انتقاد کرده و گفته است، موضع اورپا در این زمینه با آمریکا متفاوت است.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا هم در یک کنفرانس خبری مشترک با میگل آریاس کانیته در بروکسل ابراز امیدواری کرده است که هیچ کشور اروپایی در کنار حکومت ایران نایستد.

میگل آریاس کانیته گفته است: به باور ما، این که آمریکا اعلام کرد که معافیت مشتریان نفتی ایران را تمدید نمی‌کند، خطری برای تضعیف اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، (توافقی) که عنصری کلیدی برای معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی در جهان به شمار می رود، به اتفاق آرا در شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت و برای امنیت جهانی و منطقه‌ای مهم است.

آمریکا اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می شود و کلیه تحریم های تعلیق شده در چارچوب این توافق را بازگرداند. آمریکا برای جلوگیری از افزایش بهای نفت در بازار جهانی به هشت کشور مشتری نفت ایران معافیت شش ماهه ای را داده بود.

ولی ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که به معافیت‌های شش ماهه برای خریداران نفت ایران خاتمه می‌دهد.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در این کنفرانس خبر همچنین گفته است: درباره تحریم‌های علیه ایران، بر سر ضرورت دفاع از ارزش‌های حقوق بشری در هر نقطه از جهان با آمریکا هم نظر هستیم، ولی در خصوص معافیت نفتی (مشتریان ایران) موضع اتحادیه اروپا (با آمریکا) متفاوت است.

میگل آریاس کانیته در ادامه تصریح کرد: اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به اجرای کامل برجام و تعهدات هسته‌ای خود در این زمینه ادامه دهد، پایبند خواهد بود.

ریک پری نیز در این کنفرانس خبری گفته است: امیدوارم هیچ کشوری در اروپا در کنار(حکومت) ایران به دلیل نحوه برخورد با مردم این کشور و انجام اقدامات تروریستی نایستد.

ریک پری که برای شرکت در مجمع انرژی آمریکا و اروپا به بروکسل سفر کرده همچنین اظهار داشت، امریکا می‌تواند یک منبع قابل اتکا برای عرضه میعانات گازی به اروپا باشد.

وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد، هرچند میعانات گازی خریداری شده از روسیه می تواند برای اروپا ارزان تمام شود، اما روسیه عرضه کننده ای قابل اعتماد نیست.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از زمان دیدار ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تابستان سال گذشته در واشینگتن، صادرات گاز ایالات متحده به اروپا افزایش یافته است.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری‌های فرانسه و کویت؛ خ
XS
SM
MD
LG