لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

رهبران اروپا توافق برگزیت را تایید کردند


بوریس جانسون هنگام خواندن متن بیانیه مشترکش با کمیسیون اروپا؛ عصر پنج‌شنبه
بوریس جانسون هنگام خواندن متن بیانیه مشترکش با کمیسیون اروپا؛ عصر پنج‌شنبه

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۵ مهر با صدور بیانیه‌ای توافق برگزیت برای خروج بریتانیا از این اتحادیه را تایید کردند.

این بیانیه عنوان می‌کند که رهبران اتحادیه اروپا از توافق برگزیت حمایت کرده‌اند تا به این ترتیب راه برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هموار شود. رهبران اروپایی همچنین در بیانیه خود از پارلمان اروپایی خوساته‌اند که این توافقنامه را تصویب کند.

ساعاتی پیش از این بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از دستیابی به توافقی جدید با اتحادیه اروپا و رفع اختلافات پیرامون مسائلی چون مالیات گمرکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند خبر داده بود.


این توافق باید تا پایان ماه اکتبر (دو هفته دیگر) به تصویب پارلمان بریتانیا نیز برسد؛ امری که با توجه به مخالفت حزب کارگر و حزب دست راستی «اتحادگرای دموکراتیک» از ایرلند شمالی بسیار دشوار به نظر می‌آید.

اما علی‌رغم این مسئله اعلام توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا باعث شد که ارزش پوند بریتانیا افزایش یابد و به بالاترین سطح در پنج ماه اخیر برسد.

بازار سهام اروپا نیز در ابتدای امر با رشدی خیره‌کننده به بالاترین سطح خود در طول یک سال و نیم اخیر رسید، اما تردیدهایی که درباره تصویب این توافق در پارلمان بریتانیا وجود دارد، باعث شد که دوباره ارزش آن کاهش یابد.

برای حزب «اتحادگرای دموکراتیک» ایرلند شمالی مسئله مرز ایرلند هنوز محل اختلاف با اتحادیه اروپاست و از این رو از توافق جدید میان لندن و بروکسل ناراضی است. همین امر شانس بوریس جانسون برای تصویب این توافق در جلسه فوق‌العاده روز شنبه پارلمان را کم می‌کند.

با این حال رهبران بریتانیا و اتحادیه اروپا که برای هفته‌ها درگیر مذاکره بر سر طرح جدید برگزیت بوده‌اند، از این توافق استقبال کرده‌اند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، گفت، «اگر عزمی وجود داشته باشد، توافق نیز به دنبال آن خواهد آمد و حالا ما به توافق رسیده‌ایم».

به دنبال این امر ارزش پول بریتانیا یک درصد در برابر دلار آمریکا افزایش یافت به طوری که هر پوند بریتانیا به ۱.۲۹ دلار رسید.

با استفاده از گزارش خبرگزاریرویترز و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG