لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

یک وکیل دادگستری: ۱۰۰ زندانی کرد در ایران محکوم به اعدام هستند


حسین احمدی‌نیاز، وکیل مدافع هدایت عبدالله‌پور، با اشاره به اینکه دیوان عالی کشور حکم اعدام موکلش را در یک «دادرسی ناعادلانه» تایید کرده است گفت: در حال حاضر بیش از یکصد زندانی کرد در زندان‌های ایران محکوم به اعدام هستند.

آقای احمدی‌نیاز به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است که دستگاه قضایی در یک «دادرسی ناعادلانه» جرم موکلش، هدایت عبدالله‌پور، را «معاونت در بَغی» (شورش مسلحانه علیه حکومت اسلامی) دانسته و او را به اعدام محکوم کرده است.

بنابر همین گزارش، هدایت عبدالله‌پور ۲۵ ساله و تعمیرکار خودرو در شهرستان اشنویه، در سال ۹۵ بازداشت و در دادگاه ارومیه به اعدام محکوم شد.

به گفته آقای احمدی‌نیاز، بازداشت موکلش در پی درگیری سپاه پاسداران با اعضای حزب دموکرات کردستان در منطقه روی داد اما او «طبق شهادت شهود و اوضاع و احوال و تایید مردم منطقه نقشی در درگیری نداشته ... و با او برای تعمیر خودرو تماس گرفته شده بود».

دیوان عالی ایران پیش از این حکم اعدام آقای عبدالله‌پور را نقض کرده و به دادگاهی دیگر در ارومیه ارجاع داده بود اما به گفته حسین احمدی‌نیاز، دیوان عالی کشور این بار «با اِعمال فشار و دخالت نهادهای امنیتی» حکم اعدام موکلش را تایید و برای اجرا ابلاغ کرد.

در سال‌های اخیر نام ایران همواره در فهرست سه کشور نخست با بیشترین تعداد اعدام در جهان ثبت شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سال گذشته میلادی اعلام کرد که ایران در طول سال ۲۰۱۷ دست‌کم ۵۰۷ تن را به دار آویخت و پس از چین در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفت.

از بین زندانیان کرد که در ماه‌های اخیر در ایران اعدام شده‌اند از جمله می‌توان به زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی اشاره کرد که هفدهم شهریور اعدام شدند.

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دادگستری، همچنین به کمپین حقوق بشر در ایران گفته است که در حال حاضر بیش از یکصد زندانی کرد در زندان‌های ایران محکوم به اعدام هستند.

آقای احمدی‌نیاز که پیش از این وکالت شماری از پرونده‌های سیاسی و امنیتی و به ویژه زندانیان کرد را بر عهده داشته، نامی از این زندانیان نبرده است.

حبیب‌الله لطیفی، مصطفی سلیمی، انور رستمی، هوشنگ رضایی و ابراهیم عیسی‌پور از جمله زندانیانی هستند که در مناطق کردنشین ایران بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

منبع: وبسایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خبرگزاری‌های فارس، ایسنا، شبکه های مجازی و رادیو فردا؛ ا.م/ ج
XS
SM
MD
LG