لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ترکیه مسیر حرکت پناهجویان به سمت مرز یونان را مسدود کرد


فوج پناهجویان پس از بسته شدن مرز صربستان و مجارستان، راهی کشور کرواسی شده است.
فوج پناهجویان پس از بسته شدن مرز صربستان و مجارستان، راهی کشور کرواسی شده است.

پلیس ترکیه روز دوشنبه ۳۰ شهریور مسیر حرکت پناهجویان به سمت اروپا را که پای پیاده به سوی مرز یونان راه افتاده بودند مسدود کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه در روزهای اخیر فروش بلیط اتوبوس به پناهجویان را متوقف کرده است و به همین دلیل، صدها تن از مهاجران با پای پیاده به سوی یونان راه افتادند. اما پلیس ترکیه صبح روز دوشنبه مسیر این پناهجویان پیاده را نیز مسدود کرد.

پلیس مسیر این افراد را در ۵۰ کیلومتری استانبول بسته است.

در سال‌های اخیر بسیاری از پناهجویان سوری به ترکیه پناه برده‌اند، اما از آن‌جایی که تنها قادر به کسب عنوان رسمی «مهمان»‌اند و نه «شهروند»، نمی‌توانند به بسیاری از خدمات اجتماعی و اشتغال دست پیدا کنند و این روزها راهی اروپا شده‌اند.

برپایی مرکز پناهجویان در کرواسی

بسیاری از پناهجویان این روزها وارد کرواسی می‌شوند تا از آن‌جا بتوانند خود را به اروپای مرکزی و غربی برسانند. کرواسی نیز روز دوشنبه در شهر مرکزی اوپاتوواش یک مرکز پناهجویان گشوده است تا بدین ترتیب بتواند از آشفتگی ورود هزاران پناهجو در روزهای اخیر بکاهد.

پس از آنکه مجارستان تصمیم گرفت مرز خود با صربستان را ببندد، نزدیک به ۲۷ هزار پناهجو وارد کشور کوچک کرواسی با کمتر از چهار و نیم میلیون تن جمعیت شدند.

وزیر کشور کرواسی از اردوگاهی که برای این پناهجویان آماده شده، دیدن کرده و گفته است که به زودی با اتوبوس به دیگر کشورهای اروپا فرستاده خواهند شد. او پیشتر هشدار داده بود که در صورت ورود بی‌سابقه پناهجویان، کرواسی مرزهای خود را خواهد بست.

هشدار مجارستان و لهستان به پناهجویان

در همین حال دولت مجارستان روز دوشنبه در روزنامه‌های لبنان و اردن، آگهی‌هایی منتشر کرد که به پناهجویان هشدار می‌دهد به شکل غیرقانونی وارد مجارستان نشوند، چرا که در این صورت زندانی خواهند شد.

این آگهی‌ها که به شکل تمام صفحه منتشر شده، هشدار می‌دهد که شدیدترین مجازات‌ها در انتظار پناهجویان غیرقانونی خواهد بود.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که پناهجویان، اروپا را محاصره کرده‌اند و بر در مجارستان نمی‌کوبند، بلکه آن را از پاشنه در آورده‌اند.

از آن‌سو لهستان نیز برای تعداد اندکی از پناهجویان که ساکن این کشور خواهند شد، مقررات تعیین خواهد کرد.

لخ والسا، رییس‌جمهوری سابق لهستان، روز دوشنبه گفت که پناهجویان اگر می‌خواهند در لهستان زندگی کنند باید به قوانین و مذهب حاکم در لهستان احترام بگذارند. مذهب غالب در لهستان، مسیحیت کاتولیک است.

اوا کوپاتز، نخست وزیر لهستان، نیز روز یکشنبه اعلام کرده بود که این کشور تنها تعدادی از پناهجویان را به صورت «نمادین» خواهد پذیرفت.

نشست وزیران کشور اعضا اتحادیه اروپا برای حل بحران

بحران پناهجویان و فوج عظیم ورود آنها به اروپا در حالی همچنان ادامه دارد که وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی در بروکسل بحران تقسیم ۱۲۰ هزار پناهجو در کشورهای عضو را بررسی خواهند کرد. نشست قبلی اعضا به نتیجه‌ای نرسیده بود.

وزیر کشور جمهوری چک روز دوشنبه و در آستانه این نشست گفت که طرح اتحادیه اروپا مبنی بر پذیرش الزامی پناهجو توسط کشورهای عضو ممکن است قانونی نباشد.

در همین رابطه وزیران خارجه جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اسلواکی روز دوشنبه با هم دیدار کردند. این کشورها از مخالفان تقسیم پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

مخالفت این کشورها در حالی ادامه دارد که فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه، روز یکشنبه گفته بود که هیچ کشور اروپایی نمی‌تواند از قبول پناهجویانی که حق پناهندگی گرفته‌اند، شانه خالی کند.

XS
SM
MD
LG