لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

دست‌یابی به اطلاعاتی در مورد محل دختران ربوده شده نیجریه‌ای


یک ماه پس از ربوده شدن ۲۷۳ دختر نیجریه‌ای، ۵۳ تن از آن‌ها، علی‌رغم تهدیدهای جانی، توانستند بگریزند، سرنوشت باقی مشخص نیست
یک ماه پس از ربوده شدن ۲۷۳ دختر نیجریه‌ای، ۵۳ تن از آن‌ها، علی‌رغم تهدیدهای جانی، توانستند بگریزند، سرنوشت باقی مشخص نیست
فرماندار ایالات بورنو نیجریه اعلام کرده که اطلاعاتی درباره مکان نگهداری دختران ربوده شده نیجریایی به دست آورده است. چهار هفته پس از ربوده شدن این دختران و فرار تعدادی از آن‌ها، پلیس بین‌الملل و دولت اسرائیل برای یافتن آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و دولت فرانسه نیز پیشنهاد کرده که نشستی درباره گروه ترورویستی بوکو حرام در فرانسه با حضور سران کشورهای آفریقایی برگزار کند.

کاشیم شتیما، فرماندار شهر بورنو در شمال‌شرقی نیجریه، روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با بخش انگلیسی زبان شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته است گزارش‌هایی به دستش رسیده که نشان‌دهنده مکان نگهداری دختران ربوده شده است.

ماه گذشته ۲۷۶ دختر از مدرسه‌ای در شمال شرق نیجریه ربوده شدند و سپس گروه بوکو حرام که مسئولیت این آدم‌ربایی را برعهده گرفته بود اعلام کرد که خیال دارد آن‌ها را «در بازار بفروشد.»

انتشار ویدئویی از دختران ربوده شده «مسلمان شده»

در آخرین خبر مربوط به این آدم‌ربایی، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از انتشار ویدئویی منتسب به بوکو حرام خبر داد. در این ویدئو این افراد دختران ربوده شده را نشان می‌دهند و ادعا می‌کنند که آن‌ها «به دین اسلام گرویده‌اند»، و تا زمانی که «تمامی زندانیان نظامی» آزاد نشوند، این دختران نیز آزاد نخواهند شد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد «در ویدئویی که از این گروه دریافت کرده»، ابوبکر شکو، رهبر گروه، رو به دوربین می‌گوید «حدود ۱۳۰ دختر» در اسارت آن‌هایند. این دختران همگی حجاب کامل دارند و در مکانی نامشخص مشغول عبادت‌اند.

کمک‌های بین‌المللی و نشست فرانسه

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، می‌گوید که «اگر کشورهای آفریقایی موافقت کنند» می‌توانند روز شنبه آینده نشستی با تمرکز ویژه بر گروه بوکو حرام در فرانسه برگزار کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از موافقت رئیس‌جمهور نیجریه با شرکت در این نشست خبر می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در تماسی تلفنی با گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه، اعلام کرده که دولت اسرائیل آماده است تا «در یافتن مکان نگهداری این دختران و مبارزه با تروریسم خشنی که به این کشور آسیب زده» با نیجریه همکاری کند.

گودلاک جاناتان نیز در پاسخ گفته که این کشور خوشحال خواهد شد اگر بتواند از سیستم مشهور اسرائیل در مبارزه با تروریسم بهره ببرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که هنوز مشخص نیست، دولت اسرائیل چگونه به نیجریه کمک خواهد کرد. این کشور با بسیاری از کشورهای آفریقایی نظیر کنیا ارتباطات امنیتی دارد و به آن‌ها در زمینه مهار تروریسم مشاوره می‌دهد.

با این همه دولت آمریکا اعلام کرده که سربازان این کشور هیچ نقشی در عملیات نجات دختران در خاک نیجریه ایفا نخواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا در این باره گفته است که دولت آمریکا هنوز هیچ برنامه‌ای برای انجام عملیات در خاک نیجریه ندارد.

فرار ۵۳ دختر از دست ربایندگان

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یک‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، گفت‌وگویی با سارا لاوان، دختر نوزده‌ساله‌ای که توانسته از دست ربایندگان فرار کند، منتشر کرد. سارا لاوان در این گفت‌وگو درباره ربایندگان گفته که این افراد «بیش از حد تصور ترسناک»‌اند و او دیگر جرات ندارد به مدرسه بازگردد.

سارا لاوان می‌گوید که تعداد بیشتری از دختران امکان فرار داشته‌اند، اما از ربایندگان و تهدیدهای آن‌ها مبنی بر «تیراندازی» ترسیده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس پلیس نیجریه می‌گوید که تاکنون ۵۳ دختر توانسته‌اند فرار کنند.

نیمی از جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری نیجریه مسلمان و نیمی مسیحی هستند و در ماه‌های اخیر گروه اسلام‌گرای بوکو حرام حملات تروریستی بسیاری در این کشور تدارک دیده که انفجار ماه گذشته در پایتخت این کشور که منجر به کشته شدن یکصد تن شد از جمله این حملات تروریستی است.
XS
SM
MD
LG