لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

«انتقاد هیئت تحقیق از وزارت خارجه آمریکا در مورد حادثه بنغازی»


طبق گزارش‌ها حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی توسط گروه‌های مسلح وابسته به القاعده صورت گرفته است.
طبق گزارش‌ها حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی توسط گروه‌های مسلح وابسته به القاعده صورت گرفته است.
یک هیئت تحقیق مستقل که حادثه حمله مسلحانه شهریورماه به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی را بررسی کرده است، می‌گوید امنیت این کنسولگری «به شدت» نامناسب بوده است.

به گزارش ۲۹ آذرماه روزنامه نیویورک‌تایمز، این هیئت مستقل در گزارش خود از وزارت خارجه آمریکا به خاطر به کار نگرفتن ماموران حفاظتی با تجربه، و تکیه بر شبه‌نظامیان محلی برای حفاظت از این مرکز دیپلماتیک انتقاد کرده است.

مشروح گزارش هیئت تحقیق مربوط به حادثه بنغازی که فعلا محرمانه است، ۲۸ آذرماه، برای بررسی نهایی به کنگره آمریکا تسلیم شد.

ریاست این تحقیقات برعهده توماس پیکرینگ، دیپلمات با تجربه و بازنشسته آمریکا است. وی، روز دوشنبه، گزارش خود را در اختیار وزارت خارجه آمریکا قرار داده است.

توماس پیکرینگ و مايک مولن، رئيس سابق ستاد مشترک ارتش آمريکا که یکی دیگر از اعضای این گروه تحقیقاتی است، قرار است نتیجه گیری‌های خود را روز ۲۹ آذرماه به کمیته های ذی‌ربط در مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا گزارش کنند.

این گزارش می‌افزاید اگرچه در ماه‌های منتهی به حادثه حمله به کنسولگری ایالات متحده، شواهد حاکی از گسترش فعالیت گسترده گروه‌های شبه‌نظامی در بنغازی بود، مقام‌های امنیتی آمریکا به این مسئله بی‌توجه بوده و صرفا بر روی هشداری امنیتی مشخص و همیشگی در بنغازی متمرکز بودند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، ضمن پذیرفتن تمامی نتیجه‌گیری‌های این هیئت، یک گروه کاری ویژه را مامور کرده است تا توصیه‌های مندرج در این گزارش‌ را به سرعت اجرا کنند.

در حمله گروه‌های مسلح وابسته به القاعده به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی که ۲۱ شهریورماه سال جاری رخ داد، کریستوفر استیونس سفیر آمریکا و سه تن دیگر، از جمله یک دیپلمات و یک مامور امنیتی کشته شدند.

هیئت مستقل تحقیق درباره حادثه بنغازی، در بخشی دیگر از گزارش خود وزارت خارجه آمریکا را به خاطر «بی‌توجهی» به درخواست‌های مکرر سفارت آن کشور در طرابلس برای اعزام ماموران بیشتر و تقویت سیستم حفاظتی مراکز دیپلماتیک آمریکا در لیبی مورد انتقاد قرار داده است.

در بخش پایانی این تحقیقات به طور مشخص از دو اداره وزارت خارجه آمریکا، اداره حفاظت دیپلماتیک و بخش خاور نزدیک، به خاطر «ناتوانی» آن‌ها در به اجرا گذاشتن طرح‌های امنیتی مناسب برای دفاتر دیپلماتیک در لیبی انتقاد شده است.
XS
SM
MD
LG