لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

فائزه هاشمی به ریاست انجمن دفاع از آزادی مطبوعات انتخاب شد


فائزه هاشمی پیشتر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام٬ به ۶ ماه حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی٬ فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده بود.
فائزه هاشمی پیشتر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام٬ به ۶ ماه حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی٬ فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده بود.
سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات اعلام کرده است که در نشست شورای این انجمن٬ فائزه هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ عباس‌ صفایی‌فر روز سه‌شنبه٬ ۲۲ بهمن‌ماه٬ با اعلام انتخابش به عنوان سخنگوی این انجمن افزود که در نشست شورای این انجمن فائزه هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس و بدرالسادات مفیدی٬ از اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران٬ به عنوان نایب رئیس انتخاب شده‌اند.

پیش از این محسن کدیور٬ رئیس و ماشاءالله شمس‌الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات بودند.

هم‌اکنون فائزه هاشمی در حالی ریاست انجمن دفاع از ازادی مطبوعات را بر عهده دارد که وی سال ۱۳۹۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»٬ به «شش ماه حبس و پنج‌ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی٬ فرهنگی و مطبوعاتی» محکوم شده بود.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات سال ۱۳۷۷ ایجاد شد و سال ۱۳۸۰ از وزارت کشور مجوز گرفت.

آقای صفایی‌فر روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «در این سال‌ها٬ انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به عنوان یک نهاد غیردولتی در میان فعالان حوزه آزادی بیان بود و همواره با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای و محدودیت‌های حاکم بر نظام رسانه که به عنوان معیارهای حقوقی پذیرفته شده و در چارچوب قانون اساسی فعالیت کرده است.»

سخنگوی انجمن در توضیح دلیل سکوت این انجمن در سال‌های اخیر گفت: «بعد از سال ۱۳۸۸ به دلیل شرایطی که ما به آن "انسداد گفت‌و‌گو با دولت" می‌گوییم٬ فعالیت این نهاد کمرنگ‌تر شد و بیشتر به موضوع‌های محتوایی و پژوهشی می‌پرداخت.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به دنبال اعتراض‌های گسترده به نتیجه انتخابات٬ دولت محمود احمدی‌نژاد روند سرکوب معترضان و همچنین مطبوعات را در پیش گرفتند.

در همین راستا شماری از مطبوعات تعطیل شدند و همچنین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران توسط دادستانی تهران پلمب شد.

با این‌حال حسن روحانی٬ رئيس جمهور ایران٬ پس از انتخابش به عنوان رئیس دولت بارها بر آزادی مطبوعات و آغاز دوباره فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تاکید کرد.

در همین خصوص رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ۱۴ بهمن‌ماه اعلام کرد که وزارت اطلاعات شکایت خود از این انجمن را پس گرفته و توافق‌هایی برای بازگشایی این انجمن صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG